(Z)godbe o Kataleni! (2013)
Lokacija: Ljubljana / CUK Kino Šiška / Slovenija
Datum: petek, 19.10.2013
V CUK Kino Šiška se je pretekli vikend odvilo posebno praznovanje. Glamurozni nastop ljudske art rock zasedbe Katalena s podporo vseh njenih glasbenih frakcij oziroma derivatov. Plodovitosti Kataleni ne zmanjka. Ne gre ji oporekati. Žene jo kreativni genij šestih močnih in glasbeno definiranih entitet. Šest glasbenih svetov, ki že dvanajsto leto zapored sooblikuje edinstven glasbeni svet. Prepoznavni svet Katalene.
Pravi štiriurni glasbeni spektakel, šov velike igre lučk in nalezljive teatralnosti. Za glavnega povezovalca programa je bila »žrtvovana« Patty Diphusa – znameniti alter ego Bošjana Gombača. Ob podpori vrhunske ritem sekcije na relaciji Žiga Golob – Sergej Ranđelovič »Runjoe«. Gombač je že uvodoma in pričakovano spravil nabito polno dvorano v krohot. Ne le po izbranem »lišpu«, pač pa zadošča že njegovo vokalno pačenje, ki alternira med rabo naravne barve glasu in tisto, ki jo uporablja za to, da je lahko Patty Diphusa. Že sam kontrast tega »upogibanja« vokalnih karakteristik Boštjana Gombača je neizmerno zabaven. Medtem ko je v levem odru usmerjal pozornost nase trio Patty Diphusa, so na desni strani pripravili vse potrebno za nastop The Puzzled.
Kvartet The Puzzled, v postavi Tibor Mihelič Syed (bas kitara, vokal), Marko Brdnik (harmonika), Mario Babojelić (kitara) in Marko Lasič (bobni), je v pol ure predstavil svoj odlični studijski prvenec »Bad Times for Bedtime Stories«, ki je izšel v letošnjem letu preko založbe Celinka Records. Kompleksnost figur v nadžanrsko razgibanih kompozicijah, z možatim a s Caveovsko mračnostjo obteženim Syedovim vokalom, je zažarela skozi skladbe Time Without Her is Wasted, In the Name of G(o)ods in World Of Nothing. Briljanca izjemnega sožitja neobičajne koeksistence inštrumentov narekuje pravim glasbenim gurmanom obveznost, da skupino ob prvi možnosti preverijo v živo. Zlasti zato, ker gradi velik del glasbene sporočilnosti na barvanju zvočne krajine s pomočjo mnogih pedal efektov, ki dostavljajo na dlani samoniklo zgoščino široke zvočne palete tega odličnega kvarteta, zaobljubljenega šok terapiji s pronicljivo rabo eksperimenta.
Patty Diphusa se ne predaja! V nadaljevanju nas je obdarila s hedonističnim šovom prašičkov, ki se mu je pridružil ženski pevski zbor treh Zdravih Marij v sestavi Ana Duša, Vesna Zornik in Polona Janežič. Prekaljene obiskovalke odrov pa niso mogle povsem uiti porogljivemu zbadanju Patty Diphusa z desnega boka. No, vsaj obrazna mimika je razkrila, da vse tri punce zbora komaj zadržujejo smeh.
Desni del odra znova oživi, ko se na odru pojavi šef skupine Katalena Boštjan Narat s svojo spremljevalno zasedbo Matevž Kolenc (bas kitara), Polona Janežič (klaviature), Blaž Celarec (bobni, tolkala) in Jelena Ždrale (viola). Nova, povsem unikatrna glasbeno izpovedna izkušnja, predvsem filozofsko izpovedna. Narat je kot kantavtor mojster plasiranja otipljivega sporočila skozi prefinjeno in domiselno rabo metaforičnih »pregibank«. Mojster besedne igre. V glavi mu bliskajo iskre. Aktualni studijski album zasedbe »Konec sveta vedno pride nenapovedano« (2012) je Narat s soborci predstavil skozi slikovite točke albuma Dvajset let, Egon, Režem ovinke, Zdi se in zaključno Kako končati to pesem?, ki je po pričakovanju dostavila vrhunec njegove predstave.
Po zadnjem večernem soočenju z »brhko in mično« Patty Diphusa, nasledijo oder Vesna Zornik s svojo spremljevalno zasedbo TangoApasionada. Vesni delajo družbo Metod Banko, Rok Koritnik, Nikola Matošić, Ernest Miklič in Ana Duša. Z vehemenco, izjemno samozavestjo, in kar je najpomembnejše. S strastjo! Spet smo priča kreaciji povsem drugačne vibracije, drugega izkustva, drugačne artistične zapeljivosti. Album »TangoApasionada« je adut, ki Vesni Zornik na stežaj odpira vrata do odrov. Pregrešni, že kar »kabaretno urezljani« tango vrtiljak v izvedbah skladb Volver, Tango De Lengue, Muchacha del Circo, Yo soy Maria, La Cumparsita, je posebno hipnotično prevzeten! Vesna Zornik je torej v tangu našla samo sebe to pa je potrdil tudi sam repertoar!, ki je ponudil nabor skladb, ki jih na albumu “TangoApassionada” ni, kar pomeni, da se raziskovalna ekspedicija v svet tanga za Vesno Zornik nikakor ne zaključuje.
Patty Diphusa da v nadaljevanju vsa užaljena »odpoved«, na odru pa se pojavi zanimiva kombinacija štirih glasbenikov. Boštjan Gombač s hurdy gurdyjem, Boštjan Narat z akustično kitaro, basist Žiga Golob (kontrabas) in ne vprašajte kdo? Slovenska popevkarska diva sedemdesetih in osemdesetih! Neca Falk. Med štirimi točkami je publiko dvignila na noge zlasti izvedba zimzelenega hita Vsi ljudje hitijo iz leta 1979, ki jo je spisal Andrej Šifrer. In Neca Falk? Glas zori kot vino! Škoda je le, da se tako malo pojavlja na odrih.
Veliko rajanje je seveda zaokrožil nastop Katalene, v (skozi leta) dodobra utrjeni formaciji Vesna Zornik (vokal), Boštjan Narat (kitara), Boštjan Gombač (pihala, tolkala in ostale »čudežne igrače«), Polona Janežič (klaviature), Tibor Mihelič Syed (bas kitara) in Robert Rebolj (bobni, tolkala). Osrednji vrhunec večera. Z vsem zahtevanim in pričakovano nadobveznim teatrom, ki ga kreira duhovitost zlasti figur prve frontne linije skupine, to je obeh Boštjanov in Vesne Zornik. S težiščem repertoarja na izvedbi skladb aktualnega albuma »Noč čarovnic« (2011), ki je vključeval skladbe Noč čarovnic, Zvezda, Zeleni Jurij, Komur se dremlje in favoritov, kot so v prvi vrsti skladbe Lisica, (Rad imel bi) jabuko rdeče, kjer se je publika hipoma zlila z zasedbo v eno telo. Tu je tudi uvodna eksperimentalna Ta solbaška, kot tudi v zaključnem delu rockovsko posebej obtežena Le pijmo ga. Vsekakor ni izostala niti odlična re-interpretacija ljudske Zre(j)lo je žito. Na oder kot posebna gostja še enkrat vskoči enkratna Neca Falk za duet z Vesno.
»Greh«, ki ga je zakrivil Narat s povabilom izbranim akterjem leta 2001 v Črmošnjice, da bi se malo pozabavali na instrumentih, torej ne ugaša. Sije z nezmanjšano intenziteto. Sije močneje kot kdajkoli, in to je potrdil tudi nastop skupine. Veliko praznovanje z izjemno uigranostjo, usklajenostjo, kemično zaznavnostjo med gradniki »zgodbe o Kataleni« ter veliko korektnostjo do publike. Domiselna rekonstrukcija ljudskih standardov in nadžanrsko preoblikovanje v unikatno podobo, ki vselej tako učinkovito privlači s pronicljivostjo aranžerskih rešitev. Katalena!
Nepozabni večer je zaokrožila odlično izkoriščena akustika dvorane Katedrala v Kinu Šiška ter sam prostor odra, ki je prejel nadstandardno reflektorsko razsvetljavo, pretkano prelivajočih barv igre svetlobe, senc ter meglic. Nabito polno prizorišče ekstatične publike, ki je gromko pospremila dejanja skupine z ovacijami velikega navdušenja. Energija ni popuščala, Katalena pa se je vrnila na oder po dva obvezna dodatka. Štiriurni maraton je hipoma minil. Ponudil je izjemno draž petih drznih glasbenih figur, na čelu z »mamo« Kataleno.
Dogodek, imenovan »(Z)godbe ob Kataleni«, je uspel v najlepši možni maniri. Izkušnja »zamaknjenosti« tudi to pot ni izostala. Ta unikatni svet skupine je tako močan in zasije tako prepričljivo, da te prevzame in odpelje v paralelni svet fantazije in odklopa racionalnega.
Znova lahko le zaključim svojo izpoved o dejanjih superlativov, obenem pa zaželim Kataleni in hčeram ter sinovom The Puzled, TangoApasionada, Patty Diphusa in kantavtorski prezenci Boštjana Narata, še vrsto let krepčilnega ustvarjalnega navdiha, za katerega upajmo, da bo našel realizacijo še na mnogih avanturah duhovite avtorske prožnosti, s katero nas lik in delo kolektiva Katalena razvaja že 12. leto zapored.
avtor: Aleš Podbrežnik
fotografije: Aleš Podbrežnik