The Stroj: Končno v prodaji po 11 letih izdani album »Kamenogenjkostkladivo«
Eksperimentalni glasbeni kolektiv The Stroj predstavlja svoj novi odrski projekt in istoimenski album “KamenOgenjKostKladivo”. Po premierni predstavitvi albuma v CUK Kino Šiška konec oktobra letos in izdaji drugega singla »Tretja moč«, je zdaj album končno v prodaji na platformah Spotify, YouTube, Apple Music in Deezer, na voljo pa je tudi v fizični obliki.
Kot smo lahko videli na njihovem koncertu v CUK Kino Šiška, je skupina močno preoblikovala scenografijo, nadgradila inštrumentarij, v nastope vključila videoprojekcije in k sodelovanju povabila številne goste. V obdobju priprav na omenjeno produkcijo so se tako kolektivu pridružili štirje novi člani, kot vokalni gostje pa sodelujejo še Metod Banko, Akbar Khan ter Nuša Ofentavšek. Večji del odrske produkcije in skladb pričujočega albuma je nastal pod streho opuščene telovadnice TVD Partizan v Zagorju, v ustvarjalnem procesu pa so sodelovali še Aleksij Kobal na flavti, Boštjan Gombač na neandertalčevi piščali ter Neža Ulaga na orglah. Izredna akustika prostorov v katerih je bil album posnet je botrovala dinamičnemu tolkalskemu pristopu ter zvočno bogatim kompozicijam z izrazitimi vokali. Glasbeni material je nastal v tesnem sodelovanju z bivšim članom Bojanom Krhlankom (Laibach), ki je tudi producent albuma.
THE STROJ – “KamenOgenjKostKladivo”
Proces nastajanja kompozicij za novi album je potekal dvotirno: že pred začetkom snemanja so ekipo razširili s štirimi novimi člani s katerimi so dobro leto dni vadili izključno igranje na sode s poudarkom na dinamiki in sinhronizaciji tolkalcev. Delali so po ‘old school’ pristopu, kakor v prvem letu njihovega delovanja, že leta 1997. Na ta način so ustvarili tudi skladbo »Tretja moč«, v drugi polovici oktobra predstavljeni videosingle, ki nosi močno sporočilo in energetski naboj.
»Med procesom uigravanja razširjene zasedbe je željo po sodelovanju pri ustvarjanju materiala za novi album izrazil še naš bivši član Bojan Krhlanko, vsestranski ustvarjalec, glasbenik, producent in član kolektiva Laibach. Bojan, ki je prispeval levji delež kompozicij, se je komponiranja lotil z računalnikom, v naslednji fazi pa je pozorno bdel še nad našo glasbeno izvedbo pri postavljanju materiala na oder,« je povedal Primož Oberžan. Poleg glasbe so pri postavljanju celotne odrske produkcije veliko pozornosti namenili vizualijam, ki jih je ustvaril njihov Stane Špegel aka Monom.
Z novim albumom so se ponovno dotaknili prvinskosti ritma, ki so ga skozi ustvarjalni proces obogatili z vokali in neandertalsko piščaljo. Nova produkcija predstavlja njihov največji zvočno-vizualni projekt doslej. Vokalna zahtevnost kompozicij – kar je za The Stroj netipično – pa je botrovala tudi odločitvi, da glasbeno zasedbo tudi v živo razširijo še z vokalistoma Nušo Ofentavšek ter Metodom Bankom, pri samem snemanju albuma pa so sodelovali še Emil Brčina in Akbar Khan kot vokalista, Aleksij Kobal ter Boštjan Gombač na pihalih ter Neža Ulaga, ki je posnela cerkvene orgle.
Bojan Krhlanko je ob izidu novega albuma povedal: »Že kot najstnik sem se navduševal nad The Strojem. Neizmerno sem se vesellil vikendov, saj sem vedel da bo spet rohnelo po mestu. Takrat so namreč vadili, jaz pa sem tiho prisluškoval in se napajal z energijo, ki je vrela iz sosednje ulice. Kmalu zatem so me povabili v bend. Nekaj let kasneje, sem šel na študij jazza v Avstrijo, takrat so se naše poti razšle, vendar ohranili smo zelo dobre stike. Vesel sem, da smo po vseh teh letih spet prišli skupaj in ustvarili nov album.« Ob tem je še povedal, da so se posvečali glasu, emociji ter zgodbam, ki jih The Stroj pripoveduje. »KamenOgenjKostKladivo je album, ki seže v davne čase, še ko so ljudje bili povezani sami s sabo. Usmerjen je v notranji mir, duhovnost, na drugi strani pa v kolektivni duh in pripadnost nečem višjem. Kljub rečenemu je zvok albuma sodoben in primeren za vsakogar, ki ga zanimajo stare pripovedi. Je kot knjiga, ki je bila pisana skozi tisoče in tisoče let, mi pa jo beremo danes.”
Ustvarjalni proces je od prvih vaj do končne podobe potekal približno leto in pol in je med procesom njihova glasba dobila tudi sakralno-pogansko razsežnost. Na eni od skladb je sodeloval tudi Boštjan Gombač z neandertalčevo piščaljo, ki so jo našli v jami Divje babe pri Cerknem kot najstarejši odkriti inštrument na svetu.
Prvotno so se imeli namen poigrati z nekakšno imaginarno zgodovino glasbe od pradavnine do bližnje prihodnosti, a je produkcija projekta šla svojo pot, saj so pustili, da jih glasba in proces ustvarjanja sama usmerita. Kot je dejal Primož Oberžan, sebe dojemajo kot nekaj, kar se označuje za ljudsko, tradicionalno, saj tudi inštrumente izdelujejo sami. Zato lahko rečejo, da so posledično nekakšni nasledniki in nosilci ljudskega pristopa, torej da glasbo ustvarjajo z lastnimi rokami in lastno veščino. Čeprav vključujejo tudi sodobne glasbene elemente, večinsko še vedno vztrajajo pri akustičnem zvoku s tolkali iz odpadnega železja, odsluženih strojev in drugih predmetov, kot ko so pred 27 leti začeli svojo pot, ki jih je medtem peljala tudi na številne festivale po Evropi in tudi v Singapur.
Nov album so posneli v telovadnici TVD Partizan v Zagorju, cerkvi sv. Stanislava v Celju in v studiu svojega nekdanjega člana Bojana Krhlanka (Laibach), ki je avtor večjega dela glasbe na albumu, pri pričujočem albumu pa je sodeloval tudi kot vrhunski producent.
BIOGRAFIJA KOLEKTIVA THE STROJ
Glasbeni kolektiv The Stroj so ustanovili aprila 1997 v Laškem z namenom udejanjanja vizije neodvisnega tolkalskega kolektiva. Na začetku so delovali kot osemčlanska tolkalska zasedba z inštrumentarijem iz odpadni plastičnih in kovinskih sodov, odsluženih strojnih delov ter različnih delovnih orodij. Za glasbo iz zgodnjega obdobja so značilne izrazito tolkalske kompozicije, ki temeljijo na udarnih, mehanično strukturiranih ritmih, industrijsko zvenečih tolkalih ter ritualnem izvajalskem pristopu.
V naslednjih letih so The Stroj postali prepoznavni predvsem po drznih, fizično napornih ter udarnih glasbenih nastopih, podprtih s spektakularno pirotehniko, največkrat uprizorjenih na nenavadnih prizoriščih kot so kamnolomi, rudnik, ladje, predelan mestni avtobus ter različni industrijski objekti. Konec 90. Let so The Stroj intenzivno nastopali po Sloveniji, republikah bivše Jugoslavije ter po različnih evropskih festivalih.
Leta 1999 je kolektiv k sodelovanju povabil še Alda Ivančiča (BAST, Borghesia), ki se jim je pridružil kot snemalec, producent in oblikovalec zvoka ter postal njihov dolgoletni sodelavec. Glasba iz tega obdobja je zabeležena na albumih “Ventilator” (Strojmusic/Dallas 2000), “Gremo!” (Strojmusic/Dallas 2002) ter “Cona/The Zone” (Strojmusic/Dallas 2006).
Junija leta 2002 so se The Stroj prvič predstavili angleški publiki na BBC Music Live festivalu v Leedsu, takoj zatem pa na Biker’s Weekendu v Lendavi premierno predstavili še Strojebus, odslužen avtobus Ljubljanskega potniškega prometa, predelan v mobilni oder z lastnim agregatom in ozvočenjem. Konec leta so izdali drugi album z naslovom “Gremo!”, ki so ga decembra predstavili na promocijskem nastopu v Železniškem muzeju Ljubljana.
Leta 2003 se je kolektivu kot glasbenik, izdelovalec inštrumentov in grafični oblikovalec pridružil še akademski slikar Aleksij Kobal. Kobal je skupaj s sodelavci iz The Stroja med letoma 2004 in 2006 v Cisterni (predelana stara vagonska cisterna v orjaški instrument) eksperimentiral z novimi zvoki, Cisterno pa so javnosti prvič in zadnjič predstavili na nastopu v Železniškem muzeju Ljubljana leta 2006. S Kobalom so The Stroj prvič nastopili avgusta 2003 na Stockton Riverside Festivalu, zvok pa so nadgradili z izvirnimi pihali in strunskimi inštrumenti. Leta 2004 so v produkciji Cankarjevega doma uprizorili glasbeno plesno predstavo “Začasno avtonomna cona”, ki so jo pripravili z Aldom Ivančičem ter koreografom Matejem Kejžarjem. Kompozicije iz tega obdobja so izšle na albumu “Cona/The Zone” (2006).
Leta 2013 se je kolektivu pridružil Stane Špegel (aka HouseMouse / Monom) s katerim so dokončali material za četrti album “Metafonik”, ki je oktobra 2013 izšel pri MKC Maribor. Izid albuma je pospremil tudi aktualni single “Zombie Hunters”. Njihova glasba takrat še vedno bazira na ekspresivnih in kompleksnih ritmičnih strukturah, mehanskih in elektronskih tolkalih ter zvočnih strojih, nadgrajenih s sodobnimi elektronskimi manipulacijami in zvočnimi matricami.
Aprila 2017 so The Stroj praznovali 20. obletnico delovanja, ki so jo pospremili z obsežno retrospektivno razstavo in koncertom v Muzeju premogovništva v Velenju.
Septembra 2018 so The Stroj na Ljubljanskem gradu premierno predstavili novo produkcijo “Plamen v prsih”, s katero so na odru predstavili še neobjavljen glasbeni material, kymatične video projekcije ter spektakularno pirotehniko.
Avgusta leta 2024 so The Stroj premierno uprizorili novo odrsko produkcijo “KamenOgenjKostKladivo”, oktobra pa bodo v samozaložbi izdali še istoimenski album. V obdobju priprav so se kolektivu pridružili štirje novi člani, kot vokalni gostje pa sodelujejo še Metod Banko, Akbar Khan ter Nuša Ofentavšek. Glasbeni material je nastal v sodelovanju z bivšim članom Bojanom Krhlankom, ki je prevzel vlogo producenta in skladatelja večine kompozicij na albumu. Kot prvi single so izdali skladbo “Signal” z Nušo O. na vokalu.
Kolektiv je v pripravah na omenjeno produkcijo, ki jo je podprlo tudi Ministrstvo za kulturo RS, izvedel temeljito transformacijo scenografske postavitve, nadgradil inštrumentarij, ter v nastop vključil video projekcije. Album “KamenOgenjKostKladivo” so premierno predstavili v CUK Kino Šiška 24. oktobra 2024.
Album “KamenOgenjKostKladivo” je na voljo za nakup na platformah:
Spotify:
YouTube:
Apple music:
Deezer:
Videosingle »Tretja moč« si lahko ogledate na povezavi:
Povezava na skladbo “Signal”:
Facebook:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100063613601237
Instagram:
https://www.instagram.com/the_stroj_1997?igsh=anNycDNrMzhqNmp2&utm_source=qr
TikTok:
YouTube kanal: