The Puzzled : Bad Times For Bedtime Stories
Založba: Celinka
Leto izida: 2013
Produkcija: Blaž Celarec & Tibor Mihelič Syed
Dolžina albuma: 55.51 min
Zvrst: Alternative Rock / Fusion / Experimental / Folk
Člani zasedb Katalena, Kombo Zlatka Kaučiča, Trus!, Miusow Quartet, Avtomobili in še kaj, prinašajo na sceno izdelek, v katerega bodo zagrizli tudi najbolj zahtevni glasbeni gurmani, takšni torej, ki komaj še znajo presenetiti sami sebe, ko brskajo po neodkritih glasbenih obzorjih, kolikor jih je za njih sploh še ostalo neodkritih. The Puzzled nova živopisana zgibanka slovenskega glasbenega obzorja unikatne vsebinske narave.
Predstavljajte si urbani vrvež enega od večjih slovenskih mest denimo Ljubljane, ali Maribora. Evforija vsakdanjika, večni vzorec preživljanja dneva za dnem, ki je hermetično zaprt do okolja, predvidljiv in kontroliran. Usoda posameznika v sužnjenju principom liberalnega kapitalizma s katerim sta paktirala v osemdesetih usodno Reagan in Tatcherjeva. Ta vsakodnevni življenjski kalup »čas je denar« je doziran s kratkimi časovnimi intervali hrepenenja po notranji izpolnitvi, obupnem oklepanju sleherne bilke, s pomočjo katere bi pobegnil v svet kakršnega ti od rojstva obljubljajo, a ga ne najdeš. Potem je tu ona, tvoja partnerica, ki ti s svojo ljubeznijo daje smisel vztrajanja v iskanju tistega, po čemur hrepeni srce. Vendar se stvari vseeno nikamor ne premaknejo. Ostajaš pač ujetnik železnih časov v kateri prosperira peščica na račun izkoriščanja večine. Bogatih je manj, a ker so bogati (v materialnem smislu) lahko manipulirajo s čredo, ki le tiho in ponižno gara. Krasno. Krasni novi svet. Identiteta posameznika je razbita na tisoč drobnih koscev in njen lastnik jih ni sposoben združiti nazaj tako, da bi našel svoj pravi smisel eksistence.
V soju takšnega vodila sporočilnosti, ki se pne nad glasbenim obzorjem je izrazno fragmentiran tudi album »Bad Times For Bedtime Stories«. In ravno to je njegova največja privlačnost. Avantgardni eksperimentalizem katerega forma se vselej učinkovito zateka približanju reakcijam junaka zgodbe na poti skozi njegov vsakdan. Popolna forma, ki ne prenaša forme. Glasbo skupine The Puzzled igrajo vrhunski glasbeniki, ki lahko igrajo v slehernem trenutku vse, kar jim narekuje domišljija.
Album »Bad Times For Bedtime Stories« je izrazito mračen. Že kar prva skladba albuma imenovana Time Without Her Is Wasted oriše v treh dejanjih na moč posrečeno poanto glasbeno umetniškega značaja zasedbe The Puzzled. Začnimo pri vokalni interpretaciji. Zamislite si bežno Johnny Cashevo interpretacijo originala Nine Inch Nails skladbe Hurt. Z nekaj več globje vokalne intonacije, zbližane z Morrison – Cave principom, med Slovenci vam je lahko delno blizu tudi vokal The Tide vokalista Tomaža Štularja. Tako nekako funkcionira mračnjaški niže intoniran, a vživet in zategadelj prepričljiv vokal basista Tiborja Syeda Miheliča.
Skoraj poniževalno do umetniške vrednosti izdelka bi bilo njegovo žanrsko predalčkanje. Nekje po štirih minutah alternativnega mračnjaštva se začne zgodba razpletati. Sledi namreč harmonizirani napev melosa indijanske pridige, pod njim pa zasedba dobesedno razlomi skladbo, od tu dalje gre za kreacijo sosledja navidezno težko združljivih vodilnih motivov. Sledi kmalu popoln glasbeni kaos avantgardnega eksperimentalizma, nič drugega kot usekana jazz variacija na variacijo. Le te pa razbremenjujejo vskočne točke harmoniziranih napevov. Primes harmonike je pomemben element, ki dramatizira naboj mračno kaotičnega vzdušja. Prva skladba je tudi najbolj zahtevna skladba skozi katero se mora preglodati poslušalec.
Wrong Waltz For Ingorant People ponudi več kompaktnosti. Harmonika kreira glavnino kulise spremljave za vokalni pristop, ki bi sodil v naročje uglasbitve teatra. Ritem linije so razgibane v sozvočju s svobodnjaško logiko jazz glasbe.
Novo zaključeno entiteto prinaša silno poslušljiv razvoj dogodkov, ki pa vzdržuje še naprej absolutno nepredvidljivost skladbe Black Cat With Bionic Legs. Izredno večplastno oblikovana skladba, z začimbami tango ritmov vžigajoče integracije melosa harmonike, ritmični obrati progresivno lomljenih ritmov si viharno sledijo, skupina previdno dozira zvočno krajino s številom not. V prvi vrsti skrbi za kreacijo učinkujočih vzdušij. Pretanjena fuzija navidezno težko združljivih motivov, ki pa jih mojstri mojstrsko premoščajo brez večjih težav in ponujajo enkratno glasbeno poslastico, ki ne preneha navduševati s svojo edinstveno energijo. Deli te skladbe bi odlično služili kot glasbena podlaga za spaghetti western dramo.
In the Name Of Go(o)ds je ena najbolj dramatičnih skladb albuma. Ritem leno zazibane kavbojske ježe, zlomljena vokalna drža sta šele njen začetek. Kmalu nadgradi dramo dialog klaviatur in kitare s prešerno dozo skorajda avantgardno urezanega bluesovskega psihadelicizma – okolje torej v katerem bi se perfektno znašla tudi artistična prezenca disonantne vokalne drže Nicka Cavea. Podtalno je prisoten občutek med poslušanjem, da bi se v refren brez težav lahko v ozadju vključil gospelovski pevski zbor. Bolj črno skoraj ne gre.
Napetost razbremeni v nadaljevanju instrumental Katharina Blum, ki funkcionira znatno subtilneje in barva zvočno krajino z mehkejšimi zvočnimi odtenki, znova je postavljen v ospredje zvok harmonike. Melanholični moment pa nikakor ne popušča tudi v tej skladbi.
Če bi nekje na planetu obstajala zdrava radijska frekvenca z glasbo namenjeno zrelim (beri: glasbeno razsvetljenim) poslušalcem (kar je seveda popolna iluzija), bi bila World Of Nothing idealna za popestritev takšnega radijskega repertoarja. Najbolj poslušljiva skladba albuma, z največ kompaktnosti. Približana je kontura alternativnega rocka s primesjo eksperimentalne artistične žilice, ki je pravzaprav garant unikatne zvočno-izrazne zgoščine tega odličnega studijskega izdelka. Mračni refrenski napev je v izhodnem delu mojstrsko razgiban z jazz solizmi kitare, kar dodatno nadgrajuje element unikatne vsebine tega izdelka.
Na skladbo Rootless pravzaprav čakaš ves čas. Jo nekako nezavedno pričakuješ, čeprav ne veš, kje se nahaja na izdelku. In kot nalašč. Gre za zadnjo skladbo albuma. To je instrumental z največ fragmentiranosti glasbeno izrazne vsebine. Največ prosto sučne retorike pronicljivega glasbenega vizionarstva a la The Puzzled. Progresivni instrumental z največjim dometom nepredvidljivega razvoja dogodkov in novo močno dozo glasbenega eksperimenta. V vse to je jasno dodan tud etno melos, ki odlično sobiva v tem izjemnem klimakteriju avantgardnega fuziranja. Skladba šteje slabih deset minut v dolžino, a se najhitreje obrne naokoli. To je skladba, ki te pripravi do tega, da samodejno sprožiš tipko na CD predvajalniku z ukazom »igraj znova«. Album v celoti seveda.
The Puzzled je izjemna glasbena avantura, ki premošča navidezno žanrsko nepremostljivost. Besede v tej recenziji so daleč premalo. Brezmejno svobodnjaštvo polnokrvnega glasbenega eksperimenta, etno melos, odtenki alternativnega rocka, bluesa, celo psihadelične – skorajda Floydovske zasoljenosti, vzgibi jazz rock fuzije,… Vse to kreira močno noto samoniklega artističnega izraza skupine, ki deluje seveda avantgardno. Ne gre iskati strašne filozofije v vsem. Obrneš se k matičnim skupinam iz katerih izhajajo glasbeniki projekta The Puzzled in dobiš približek temu kar lahko pričakuješ na albumu »Bad Times For Bedtime Stories«. Četudi bi uporabil integralni izraz »avantgardno progresivne jazz alternative« (brrrr….), bi povedal skoraj nič. Preprosto gre za izdelek, v katerega morate zagristi sproščeno, voljni do nepričakovanega razvoja dogodkov, iščoč usekano samoniklost glasbene kulture. Sporočilnost albuma »Bad Times For Bedtime Stories« boste odkrivali dlje časa. Odstirali ga boste košček za koščkom. Gre za kompleksen izdelek, ki ni namenjen konzumaciji povprečnega cerebralnega korteksa, saj zahteva od poslušalca največjo stopnjo potrpežljivosti in pozornosti. To je album briljantne komunikacije članov projekta The Puzzled, v kateri se glasbeno pronicljivi dražljaj velikih talentov polno iskri in medsebojno ojačuje. Glasbeniki se med seboj poznajo dolgo časa in so preigrali skupaj že veliko glasbenih avantur. Tudi to je pomemben faktor, ki gradi izrazito samoniklo držo tega samorastniškega glasbenega izdelka, za katerega upajmo, da bo dobil v prihodnosti tudi svojega artističnega naslednika.
avtor: Aleš Podbrežnik
ocena: 9.5 / 10
Seznam skladb:
1. Time without Her is wasted
– The Quarrel
– He’s out
– He’s back, vomiting.
2.Wrong Waltz for Ignorant People
3. Black Cat with Bionic Legs
4. In the Name of G(o)ods
5. Katharina Blum
6. World of Nothing
7. Rootless
Zasedba:
Tibor Mihelič Syed – bas kitara, vokal, kitara, saz, drumlja
Marko Brdnik – koncertna in midi harmonika, klaviature
Marko Lasič – bobni, zvočila
Peter Šavli – kitara
Matevž Kolenc – kitara
Blaž Celarec – tolkala