Sounds Of Slovenia: The New Slovenian Resonance
Založba: Celinka
Datum izida: 2014
Produkcija: Janez Dovč
Zvrst: Folk/World Music/Pop/Art Rock/Jazz Fusion
Ocena: 9.0/10
Da. Slovenci znamo biti tudi timski narod. Janez Dovč prvi protagonist in idejni vodja, vizionar, ki stoji za projektom »Sounds Of Slovenia« je uspel privabiti k sodelovanju preko 30. glasbenikov, ki se tako ali drugače tekom kariere ustvarjalno navdihujejo nad melosom tradicionalne slovenske glasbe, se pravi je tudi njihov diskografski opus z njo čvrsto povezan. Na prvi pogled kompleksna Ideja je do realizacije prehodila lažjo pot, kot bi si sprva mislili, saj gre v primeru sodelujočih glasbenikov v projektu za imena, ki se predobro poznajo že vrsto let in so bila že v preteklosti povezana znotraj skupin ali različnih umetniških projektov, glasbenih izzivov. Gre za izkušene glasbenike in umetnike, ki so na slovenskem prizorišču zapustili rajni pečat z delovanjem znotraj skupin, kot med drugim Katalena, Jararaja, Manouche, Katice, Siddharta, Elevators, Fake Orchestra, Brina, Silence, v sodelovanju znotraj Big Band RTV Slovenija, ali pa so priznani solisti, obenem seveda tudi kantavtorji!
Sounds Of Slovenia je izšel v lanskem novembru kot »česnov disk« (ČeDe). V 200 vrečicah česna s kodo preko katere si lahko potegnete album z medmrežja. Seveda je izdelek vseskozi na voljo na medmrežju in sicer v obliki plačljivega »dolpotega«, le da se boste do česnove embalaže v tem času težko dokopali. Zaloge so zelo verjetno pošle. Nekje sredi februarja letos pa je dobil Sounds Of Slovenia tudi podobo na vinilni izdaji.
Prve štiri skladbe albuma so bile posnete v studiu, druge štiri pa izhajajo iz koncertne izvedbe v sklopu mariborskega festivala Lent v letu 2012. Izvedba na festivalu Lent je postregla tudi z bogato vizualizacijo. Ob razgledu na vsebino izdaje človek pravzaprav v prvem hipu niti ni mnogo presenečen, ko prebere vedno znova naslove ponarodelo priljubljenih standardov zapuščine slovenske ljudske glasbe. Ker se prenašajo iz roda v rod, so tako doživljale te skladbe marsikakšno preobrazbo. Adaptacije in predelave so še posebej v današnjem času zelo priljubljene, nasploh zavoljo zanimivih rezultatov, ki nastajajo kot uspeli eksperimenti križanja slovenskega ljudskega melosa z drugimi glasbenimi žanri! Zlasti se glasbeniki v aranžiranju poslužujejo svobodoljubne filozofija jazzovskega »soljenja«, kot tudi na drugi strani bogatenja same kulise s simfoničnimi aranžmaji. Skladbe dobivajo mnogokrat pridih šansone . »Sounds Of Slovenia« podaja torej osem standardov slovenske ljudske glasbe v novi embalaži! Sveži, drugačni in (zategadelj znova in enkrat več) nadvse privlačni!
Od Istre (Tamo doli poli mora) do Prekmurja (Zrejlo je žito) je nemara kratka pot, a še tako majhen geografski premik po naši deželici prinaša izredno barvitost s katero se lahko ponaša značaj ljudskega melosa na Slovenskem. To je prvi element, ki že v sami iztočnici pogojuje medsebojno razgibanost osmih točk. Drugi element, ki ta kontrast poglablja je izbira vokalnih solistov. Gre za preverjena imena in sicer Eva Hren, Brina Vogelnik, Vesna Zornik, Aphra Tesla, Rudi Bučar & Marino Kranjac, ženska vokalna zasedba Katice, Metod Banko in mezosopranistka Irena Preda, ki s svojimi vokalnimi specifikami in izdelanim izraznim karakterjem vdihujejo skladbam poseben, lahko rečemo edinstven in docela samosvoj pečat. Tu pa je seveda še čuječno glasbeno uho finomehanike detajliranega aranžiranja vseh osmih točk za katerem stoji vizionarski um Janeza Dovča. Plejada vključenih glasbenikov na albumu funkcionira v skupni koliziji izbranega aranžiranja kot orkester, ljudski melos pa se razkazuje lahko skozi vsebine šegave šansone, kateri bi prav rad prisluhnil Frank Sinatra (Ko psi zalajajo), v prepoznani vokalni pozi Metoda Banka (Silence). Tu je nabriti ekscentrični vokalni dosje Aphra Tesle (Pleničke je prala), pa mila, krhka in na krilih osupljive melanholije zapeljana Zrejlo je žito, s strani izjemnega mezosoprana Irene Prede, ki jo v atmosferi sredi »mid eighta« prevrne na glavo Piklovo skorajda Floydovsko ječanje kitare. Osem skladb, osem zaključenih celot. Brez kakovostnih kolebanj. Vse je izdelano z izredno angažiranostjo in skrbjo. Nabor izredno talentiranih in izkušenih Instrumentalistov razgibava aranžmaje s solističnimi vložki, eno prvih imen v tem oziru je tudi to pot Vasko Atanasovski s svojo univerzalno zbirko pihal (Lepa Vida), v Tamo doli poli mora ne gre preslišati pomena tube Gorana Krmaca, ki daje skladbi poleg Bučarjeve vokalne esence poseben pečat, metem ko je v pospešeni Pleničke je prala prepoznana Hacetova dinamična, aktivna ter silno prožna bas linija. Kontrasti so izredni, elementi, ki gradijo celokupno zvočno zgoščino sobivajo v izredni simbiozi, posebnosti vokalnih karakteristik vodilnih vokalov, pa dodajajo tisto nujno piko na »i«, ki daje albumu »Sounds Of Slovenia« pečat absolutne edinstvenosti, pa čeprav črpa iz univerzalnega glasbenega jezika spočetega izpred mnogo stoletij na sončni strani Alp.
Skratka. Če iščete izzivalno rušenje tabujev in ustaljenih form, ki se tokrat iskri v mojstrsko prepakiranem raziskovalnem izletu imenovanem »The New Slovenian Resonance«, boste nad tem dosežkom navdušeni, medtem ko imajo vsi »etnologi« in »dušebrižni« zaljubljenci v slovenski ljudski melos ta izdelek zagotovo že v zbirki svojih ljubših albumov.
Avtor: Aleš Podbrežnik
Seznam skladb:
1. Oblaki so rdeči (feat. Eva Hren)
2. Lepa Vida (feat. Brina Vogelnik & APZ Tone Tomšič)
3. Šla bom na goro (feat. Vesna Zornik & APZ Tone Tomšič)
4. Pleničke je prala (feat. aphra Tesla)
5. Tamo doli poli mora (feat. Rudi Bučar & Marino Kranjac)
6. Da bin znala (feat. Katice)
7. Ko psi zalajajo (feat. Metod Banko)
8. Zreilo je žito (feat. Irena Preda)
Zasedba:
Aphra Tesla – vokal
Eva Hren – vokal
Irena Preda – vokal
Katice – vokal
Metod Banko – vokal
Rudi Bučar – vokal
Vesna Zornik – vokal
Brina Vogelnik – vokal
Marino Kranjac – vokal, dude, violina, mandolina
Boštjan Gombač – klarinet, flavta, spremljevalni vokal
Davor Klarič – klaviature, Hmmond
Goran Krmac – tuba
Gregor Budal – klarinet, spremljevalni vokal
Gregor Volk – spremljevalni vokal, violina, kitara
Irena Zdolšek – citre
Janez Dovč – harmonika, “Rhodes” klaviature
Jani Hace – bas kitara
Luka Ipavec – trobenta
Nina Volk – oprekelj (vrsta “hammered” dulcimerja)
Nino Mureškič – tolkala
Robert Pikl – kitara
Rok Štirn – pozavna
Sergej Ranđelović – bobni
Tomaž Gajšt – trobenta
Vasilij Centrih – violina
Vasko Atanasovski – saksofon, flavta
GOSTUJOČI GLASBENIKI:
Jelena Ždrale – viola
Miloš Simić – violina
Tamara Gombač – čelo
Akademski zbor Tone Tomšič – zborovsko petje