Šlajn : Ljubezenske
Založba: Celinka
Datum izdaje: 20.05.2018
Produkcija: Gašper Kržmanc
Dolžina albuma: 32.35
Zvrst: Country / Folk / Pop Rock
Šlajn je nova slovenska zasedba, ki prisega na kovanje skladbic, tipsko zvarjenih izpod širjav sončne strani Alp. Njihova posebnost pa je ta, da se odločno spogledujejo s country in country rock vižami. Glede na dejstvo, da pišejo glasbo Slovenci, ne moremo mimo kabaretnega drama teatra, ki prinaša na prvenec “Ljubezenske” zvrhano mero zabavnega obešenjaštva.
Šlajn sestavljajo štirje postavni možje, “ostro oblečeni” moški, njihov domiclil je Notranjska. Tja nekam se zapeljite do Cerkniškega jezera, kjer, ne boste verjeli, prebiva tudi vrsta ribe, ki je del nekdanje avtohtone ihtiocenoze jezera. To je tiste združbe rib, ki je tam obstajala še v času Janeza Vajkarda Valvasorja, se pravi mnogo prej, preden je v modo prišlo »ribiško gospodarjenje« in so tja zanesli še rdeščeperko in ostalo ribjo golazen, ki tja nikakor ne sodi. Znani so celo poizkusi naselitve soške postrvi, a pustimo to ob strani. No, ta famozna riba, ki je preživela vse križe in težave, še vedno prebiva v Cerkniškem jezeru. Imenuje se šlajn, kar so verjetno Notranjci prevzeli iz nemškega jezika, kjer taisto ribo poznajo pod imenom »Schleie«, kar pomeni v zborni Slovenščini torej linj (Tinca tinca). Šlajn tudi krasi naslovnico albuma zasedbe Šlajn z naslovom »Ljubezenske«. Če ste bili vsaj malo pridni, pa je lahko sinonim tudi za tisto ribico, ki ti izpolni tri želje.
Poezija je preprosta, neposredna, brez ovinkarjenja govori o? Ljubezni. Ne o tisti brezpogojni Kristusovi, ki je nastavljal po mili volji zdaj levo, zdaj desno lice, pač pa je govora o ljubezni mnogo bolj vsakdanje narave. Ta je (vsaj navidezno) bolj preprosta. O ljubezenskih peripetijah med moškim in žensko.
Komadi so nastavljani na durovih lestvicah, nagovarjajo nepretenciozno, zgrabijo takoj in to pomeni, da lahko album »Ljubezenske« poslušate kadarkoli se vam zahoče, tako nezahteven je in tako nalezljivo nagovarja poslušalca. Na njem vse štima. Komadi so kompaktni, aranžmaji isklesani, melodije dostopne, produkcija organska in živahna, vse skupaj pa nadgrajuje kleno ter prepričljivo muziciranje. Izreden je preplet kitare, banja in mandoline, torej gradnikov pretežnega country značaja albuma! Šlajn so lahko tudi vražje hitri (Zvezda karnevala, Jaz bom doma ostal). V zgodbo vskoči tudi Smaal Tokk (Moja punčka), kar poglablja šegavo plat albuma.
Medtem, ko bodo manj zahtevni poslušalci hitro posvojili ta album in jim bo šegavost ter country obešenjaštvo z obilo banjo prelivov še kako po godu, pa bodo gurmani (z nekaj nujne potrpežljivosti) odkrili vsestranskost in dlakocepsko pretanjenost kitarista Gašperja Kržmanca. Gre za izreden kitarski talent, na kar je Gašper nazorno opozoril že pri Nula Kelvina (in to dela še naprej). No, ko poslušamo Šlajn, je sicer moč najti nekaj vzporednic z Nula Kelvina, pa ne toliko zaradi Gašperjeve igre, čeprav je nekaj teh vsebin našlo mesto tudi na novem Nula Kelvina albumu “Kdo za vraga so Nula Kelvina?”, kot zaradi narave samih skladb. Vsekakor je skupinama soroden kabaretni teater, predvsem pa je sorodna občasna energetska karakterna podobnost med skupinama, kar leti zlasti na rovaš izvabljanja lucidnosti, šegavosti ter tiste ljubezenske drame, ko moški s svojo občasno netaktno pootročenostjo vselej pri ženskah potegnejo kratko in se potem pridejo skesat. Če je konec srečen, jih punce vzamejo nazaj.
Gašper je neverjeten. Na tem albumu razkaže nekatere vrline, s katerimi povsem preseneti. Neverjetno spretno obvladuje banjo, razkaže pa tudi nekatere kitarske trike, ki jih pri Nula Kelvina ne. Njegovo večplastno izklesanost smo lahko izkusili tudi na albumu »Klemen Kotar in dušni pastirji«, album »Ljubezenske« pa je v tem oziru znova druga štorija. Tule imamo torej country Gašperja, ki občasno vtakne kakšno blues vižo (Uvodni ples), ob vsem kupu malih filigranskih trikov, ki jih pritika v mid-eight pasaže, nad vodilne fraze, v prehodne dele, na izhodne in vhodne dele skladb. Pri tem mu je fingerpicking (Jaz grem) silno domač in na trenutke vsa igra tako draži, da bi lahko zavila tudi v kakšno ragtime »duhovičenje«. Gašper je velik ljubitelj naravnih tonov, ki jih izvablja iz kitare. Čutno in organsko je zvočno »cepljenje dlak, kar se oblikovanja tonov tiče. Ob tem ne gre zanemariti, da te tone Gašper občasno tudi zelo učinkovito emotivno pobarva, kar še zdaleč ni lahka reč in velja za pravega kitarista, celo nemara za njegov največji artistično ekspresivni izziv. Gotovo je Gašper svoje čase poslušal mnoge ase, kot so Greg Koch, Michael Landau, Carl Verheyen, Sonny Landreth, Warren Haynes, Colin Linden, Steve Dawnson… Celo »titanski Nashvillski trojec« Bob Ferguson, Owen Bradley in Chet Atkins bi se namuznil ob tem albumu. Country swing? Vsekakor. Če je bil »Jaz grem« v tem oziru zabaven vokalen komad, je instrumental »Kje si, miška mala?« moment, kjer zasije kitara v kombiniranju z banjom Gašperja Kržmanca, nasploh v polni luči. Ponuja celo odlično podlago za scenarij kakšne burleske, kot jih je ustvarjal znameniti Benny Hill.
Fantom ne zmanjka dinamita. Nabrita vsebina tega albuma, vas bo vseskozi neskončno zabavala. Od začetka do konca albuma boste priča polnozvočni zabavi, sproščenosti, radoživosti, veliki zafrkljivosti in pozitivni vibraciji. Odličnemu muziciranju, s prelepim vokalnim tenom Saša Kovačiča, ki se v vso zgodbo o Šlajn, z vokalno barvo ne bi mogel bolje prilegati, kot se.
Dejansko deluje album v smislu poezije, kot zgodba, sestavljena iz več manjših zgodb. Ljubezenska štorija iz desetih malih štorij. Torej ima album rdečo nit. Punce se bodo torej zelo medile, ko jim bodo Šlajn na odrih godli, s poezijo pa jih bo dražil Sašo! Gotovo so skupina, ki oddaja svojevrstno vibracijo, svojevrstno kemijo, takšne pri nas še ni bilo.
avtor: Aleš Podbrežnik
ocena: 9.0 / 10
Seznam skladb:
1. Šlajn na suhem
2. Ko sva odšla na Bled
3. Moja punčka
4. Uvodni ples
5. Jaz bom doma ostal
6. Zimska pravljica
7. Jaz grem
8. Kje si, miška mala?
9. Ob dekletu
10. Zvezda karnevala
Zasedba:
Sašo Kovačič – vokal
Gašper Kržmanc – kitara, banjo, mandolina
Klemen Krajc – bas kitara
Goran Kovačević – bobni