Šinobusi: Nebo od skaja
Založba Dallas Records
Leto izida: 2013
Produkcija: Darko Varga
Dolžina albuma: 50.35 min
Zvrst: Hard Rock / Blues
Šinobusi – ime izvira iz dizelskega potniškega vlaka (brez ločene lokomotive), ki so ga proizvajali nekoč v jugoslovanskih časih v srbski tovarni Goša in ga lahko danes v Sloveniji ozremo le še v Metliki , ko se pripelje iz hrvaškega Karlovca , so starošolska rock zasedba iz Novega Sada. Tik pred zaključkom lanskega leta, točneje okrog božiča, so tako izdali Šinobusi svoj četrti studijski album z naslovom »Nebo od skaja« (v prevodu »Nebo iz skaja«). Če se zapičimo še malo v naslov, pišejo in berejo »po Vuku Karadžiću« Srbi angleško besedo za nebo »sky« kot »skaj«, tako da obstaja tudi alternativna razlaga pomena naslovnice, ki pa ga dalje raziskujte sami. Odzvanja dokaj psihadelično, tako kot točkovno tudi sam album.
Skupina nikakor ni neznanka na sceni. Deluje trinajst let, za seboj ima preko 300 nastopov, kar je za skupino, ki je pahnjena v situacijo, ko mora nenehno iskati nove in nove strategije preživetja na sceni, vsega zavidanja vredno dejstvo. Gre za prekaljene mačke, ki so se iz skromnega akustičnega tria predanega izvajanju blues standardov polagoma in po naravni poti razvili v vrhunski blues rock kvintet izredne avtorsko izpovedne moči.
Album »Nebo od skaja« nosi štirinajst avtorskih skladb. Gre za prvi album skupina, na katerem ni niti ene predelave in album, ki je karakterno v primerjavi s predhodniki temačneje zazrt. Šinobusi vgrajujejo v svoj retro zvok mnoge glasbene elemente. Osnovna iztočnica ostaja blues glasba, zanimivo pa je spoznanje da je evolucija skupine narekovala to, da se karakteristike bluesa vse bolj in bolj imenitno stapljajo z drugimi žanrskimi sferami glasbe, tako da je sam format bluesa lahko v kompozicijah mojstrsko zastrt in prihaja v poslušanju do izraznosti šele v »drugem planu«. Nebo od skaja je potrditev izrednega zorenja kreativno aranžerskega profila skupine, obenem pa znova potrjuje kako močni tekstopisci so fantje v ekipi, saj dosega njihova poezija v kombinaciji s formatom jasno definiranih aranžmajev, skozi pretanjeno igro metafor, izjemno globino sporočilnega bogastva. Eno najbolj presunljivo resničnih besedil, ovitih v značaj modro izbrane metafore v poeziji, nosi na albumu skladba Ćorav sokak.
Na albumu »Nebo od skaja« leži vse na svojem mestu. Retro zvočnost je znova mojstrsko ozaljšana z enkratno produkcijo, ki je ohranila vso dinamiko žive organske zvočne topline in drznim se trditi, da je zasedba snemala v studiu album po principu koncertnega nastopa, glede na doseženo atmosferično grabežljivost, ki jo gradi resnicoljubje, kot garant pristnega plasmaja emocij in strasti. Večplastno grajena zvočna slika je tako iskrena, da je prav mogoče, da je album posnet celo v analogni tehniki. Slog Šinobusev pač zahteva tak princip. Če želiš doseči avtentičnost in tisti nepozabni šarm pionirjev rock kulture na prelomu šestdesetih v sedemdeseta, snemaš vse iz prvega poizkusa in po možnosti v analogni tehniki. Za kaj takega pa potrebuješ velik pogum.
Vokal Milana Koraća je prvi element glasbe Šinobusev, ki se globoko dotakne poslušalca. Njegov vokal nosi barvne specifike, ki lahko vnašajo v sam značaj skladb tudi kanček psihadeličnosti, kar je bil glasbeni trend konec šestdesetih let, ko so sta denimo vzniknili skupini The Moody Blues in Procol Harum. Melodična izpolnjenost albuma »Nebo od skaja« je v osnovnih izhodiščih blues glasbe na katerih temelji, tako dobro izkoriščena, da so nadalje možni dovtipi s kulturo zvoka in sloga starošolskih hard rock zasedb tipa Uriah Heep, zlasti zavoljo čokatih zaves spremljave Hammond orgel v ozadju (otvoritvena Vazduh, nadalje Skačem visoko), kot tudi na Wishbone Ash, zavoljo »žametasto« božajočega vokala Milana Koraća, ki zlasti ob izdatni podpori akustične spremljave točkovno vleče na barvne nianse vokala Martina Turnerja (skladbi Kuća ljubavi, Ponekad). Tu so točke, kjer je riff lahko izraziteje kot je to v uvodni Vazduh, ali Ko zna, nadalje razgibava skupina vsebino albuma skupina z integracijo dveh Izpiljenih instrumentalov Noonisem in zaključno Odlazak. Slednji dve zgolj potrjujeta izjemen »jam session« domet in vrhunsko uigranost skozi učinkovito kemično zaznavanje članov skupine. V skladbo Potera se prikrade tudi sentiment surf rocka. Nadalje naletimo na točke albuma, ki bi se v nekem drugem času izpred 40, let obvezno pojavljale na rotaciji frekvenc radijskih postaj, kot je Naš dan s perfektnimi aranžmaji dodanih ženskih vokalnih harmonij, ki barvajo razpoložljiv prostor med verzi glavnega moškega vokala. Vsekakor pa je zlasti zavoljo besedil, kot tudi občasno rešitev v iskanju vodilnih melodičnih form, kemijo Šinobusev mogoče primerjati z retro zvokom Yu rock zasedb sedemdesetih let, kot so med drugim dobri stari Korni Grupa, YU Grupa, Atomsko sklonište in/ali Smak. Rekreacijo te retro nostalgične vibracije poglablja močna organska primes akustičnih aranžmajev s katerimi zgoščajo Šinobusi svoj izrazni zvok. To pa še ni vse. Vodilne motive zapolnjujejo tudi z rabo ustne harmonike.
»Nebo od skaja« je album 14. jasno definiranih točk od glave do pete. Šinobusi gojijo posebno glasbeno naravo svojevrstne avanture, zazrte globoko retro nostalgično, obenem pa dosegajo izjemno avtorsko zrelost in kar je najbolj bistveno pri vsem tem. Edinstveno samonikli izraz lastne glasbene obrti. V kolikor ste ljubitelji progresivnega rocka, ki se je bohotil na tleh nekdanje skupne republike v sedemdesetih, ljubitelji pionirskih hard rock zasedb Velike Britanije, kot med drugim Wishbone Ash, Uriah Heep, Procol Harum, potem boste nad tem kar prinaša album »Nebo od skaja« ne le navdušeni, pač pa preprosto z eno besedo očarani. Album je na ped približana rekreacijo avtentičnega utripa raziskovalnega pionirstva rock vibracije sedemdesetih, ki pa se v rokah Šinobusev manifestira povsem samobitno. Prelep album izgubljen v času in prostoru, ki potrjuje, da so se Šinobusi, kot skupina približali samemu zenitu svojega avtorskega glasbenega ustvarjanja, zato lahko od te skupine, v kolikor uspe zadržati tak kreativni naboj, upravičeno pričakujemo še mnogo veličastnih avtorskih stvaritev v prihodnosti.
Slovenski odgovor v tem času, bi lahko iskali v zasedbi El Kachon. Obe skupini sta krepko zagledani v elementarno izročilo blues glasbe, a hkrati pomaknjeni vsaka v svojo izrazno glasbeno vejo, zato bi lahko ta na moč kompatibilna kombinacija obeh skupin urezala skupno turnejo po Balkanu.
avtor: Aleš Podbrežnik
ocena: 10 / 10
Seznam skladb:
1. Vazduh
2. Kuća ljubavi
3. Bio sam tu
4. Naš dan
5. Skačem visoko
6. Greed
7. Iz drugog ugla
8. Potera
9. Ćorav sokak
10. Noonism
11. Ko zna
12. Ponekad
13. Lion’s Garden
14. Odlazak
Zasedba:
Milan Korać – vokal, kitara
Nenad Patković – kitara, klaviature spremljevalni vokal
Stefan Stefanović – orglice
Predrag Dmitrović – bas kitara
Đorđe Bubnjević – bobni
GOSTUJOČI GLASBENIKI:
Jelena Bračika – spremljevalni vokal na skladbi št. 4
Maja Matić – spremljevalni vokal na skladbah št. 4 in 11
Dragana Keller – spremljevalni vokal na skladbah št. 4 in 6