Sabaton na galopu vojaških jurišnic sredi masovne evforije v Opatiji (2022)
Lokacija: Opatija / Ljetna pozornica / Hrvaška
Datum: petek, 19. 8. 2022
Vprašanje, ki ga bom uvodoma zapisal, gre težko z ust. Je vojna za kaj dobra? Za nič. No, skoraj. Sabaton, švedski powermetalski inštituciji iz Faluna, je era človeštva z vso zgodovino vojn namreč prinesla komercialni preboj in velik uspeh. Torej smo dobili Sabaton. V času, ko je powermetal izgubljal primat, je ta skupina presenetila, saj je preigravala najbolj generično verzijo power metala ter dejansko z njo uspela. Vendar pot ni bila lahka. Prej obratno. Fantje so spretno vnovčili neraziskano nišo ‘vojnega pripovedništva’, česar se pred njimi ni domislil nihče. To pa je bilo za uspeh očitno ključnega pomena!
Sabaton, vroči švedski powermetalci torej! Z novim albumom “The War To End All Wars” (2022, RockLine recenzija) in na novi turneji “The Tour To End All Tours”. Impresivno. Gledali smo jih že marsikje. Ljubljana, Maribor, Tolmin, Zagreb, večkrat v Nemčiji. Tokrat pa so se Sabaton oglasili v Opatiji. Mar nekdo ukanja neslane šale? Ne. Tokrat prav zares. Heavy Metal koncert zaradi katerega odpotuješ v Opatijo. Torej ne v Zagreb, kot smo vajeni, pač pa v Opatijo. V sklopu vsakoletnega programa, ki ga vrsto let organizira tamkajšnji Opatijski festival. In kakšen datum! Natanko 38. let potem, ko so Iron Maiden prvič nastopili v Ljubljani. V vseh teh letih pohajkovanja po koncertih se je RockLine v 16. letih obstoja do Opatije odpeljal le enkrat. Na koncerta Joe Satrianija, ki je tu zaigral sredi julija leta 2006. Leta bežijo, čeprav deluje prav vse, kot bi se zgodilo še včeraj.
Ljetna pozornica tik ob obali sredi obmorske Opatije je pravzaprav idilično prizorišče za tovrstne dogodke. Sploh, če so posvečeni heavy metalu. Ura je bila malo preko šeste popoldan Opatija pa polna obiskovalcev oblečenih v črno. S Sabaton majicami. Kamorkoli si se ozrl. Vse bi bilo super, če ne bi bilo treba v tistih urah nekje parkirati avto. No, koncert je bil napovedan tri ure kasneje, pa vseeno. Dobiti parkirišče v tovrstnih izrednih razmerah tega dne, je zahteval pravo poznavanje Einsteinove relativnostne teorije. Zmeda. Sotrk metalcev in turistov. Neprecenljivo in nepozabno. Preprosto si moral sprostiti zavore in se prepustiti vsemu. Vse pride ob pravem času. Tudi parkiranje je uspelo. Sledi hoja po ličnem priobalnem sprehajališču in nagrajevanje s pivom tik pred vhodom na prizorišče, kjer sta kraljevala dva orjaška šleperja s Sabaton poslikavami. Trume so se valile v notranjost, ura pa malo preko osme zvečer. V zraku je prasketalo od energetskih preskokov, kar je velevalo da je pred durmi pravoverno powermetalsko maševanje.
Nekaj minut preko devete. Ljudi kot pečka. Prizorišče tako rekoč razprodano. Vsaj 5.000 ljudi. Zasliši se nasneti uvod, temperatura se prične dvigovati, publika oživi! Sledi vihar naravnost s Sabaton klasiko Ghost Division iz prebojnega albuma »The Art Of War« (2008). Vkopani Sabaton! In seveda na odru tank, na njem pa bobnar Hannes Van Dahl s svojo ‘žvenketarijo’. Skratka odlično razpoloženje že takoj uvodoma. Publika z rokami v zraku do kamor seže oko. Od prve do zadnje vrste na prizorišču. To je tista vibracija. Ko začutiš to enovitost. To magijo, ki povezuje prav vse v eno. Glasba. Heavy metal. Predanost. Enkratno. Kurja polt ni izostala. In skupina je sevala izredno vedrino ter dobro razpoloženje na odru. Joakim Broden ni pozabil sprožiti bazuke v zaključku uvodne skladbe. Oder so zajeli ognjeni zublji. Orjaški projekcijski zaslon opremljen s tematiko sporočil v verzih, pa je ob kombinaciji z dimnimi zavesami in številnimi detonacijami, skozi katere je švigal ogenj vsepovsod, ob hiper-bombastičnih refrenskih napevih, ki jih je s skupino kot v transu prepevala publika, dostavljal garant velikega spektakla. Za debelimi zidovi s katerimi je obdano prizorišče. Velika vojna vseh vojn!
Bend se ne spreminja mnogo. Svojo doktrino s katero je zavojeval svet je izpilil do potankosti in postal orjaška mašinerija. Zrasel je. Prerastel vse. Ima svoj lastni festival, prav tako pa v vlogi glavnih nosilcev Sabaton zadnja leta nastopajo na vseh pomembnejših evropskih festivalih, ki jih polnijo do zadnjega kotička. Tudi setlista je bila tokrat festivalska in koncert je trajal v izmeri vsega dobro uro in pol. Z nasnetim uvodnim in izhodnim delom. To je edini minus celotne predstave. Namesto posnetka Masters Of The World ob koncu predstave, bi ta komad z lahkoto lahko izvedli. Kako so Sabaton veliki je potrdilo tudi dejstvo, da je bend vseh 500 majic prodal še pred začetkom koncerta. Obe mizi s prodajnimi spominki sta bili torej povsem izropani. Ostali so le vinili, kar je nekako logično, saj debelih 490 kn zanje nihče ni hotel plačati. Cene so narasle za 50% in več. A ta fenomen beležimo na vseh ‘post-lockdown’ koncertih in ne preseneča več.
Sicer pa teater. In narod je užival. Če si blizu odra, te Sabaton posrkajo v svoj svet iz koder se predramiš šele ob koncu koncerta. In to je tudi bistvo vsega. Osnovni namen. Broden je izpilil odrsko karizmo frontmana, s svojimi komentarji, pa je večkrat tudi nasmejal publiko. Po ustaljeni navadi je izkoriščal premore med skladbami za ‘sočne’ nagovore v katerih je ‘prodal’ publiki kar nekaj cenenih cvetk, ki pa vedno znova in znova vžigajo. To preprosto mora tako biti. Simpatični šaljivec, ki je skozi čas le pridelal kak kilogramček viška, si je drznil porogati publiki tudi tako, da je odigral nekaj tonov Master Of Puppets. Pred Resist And Bite.
Zvok zelo dober. Od začetka do konca. Tudi zadaj je bilo glasno dovolj, to pa je potrjevalo zlasti dejstvo neverjetne vživetosti publike, ki je kot povedano, tudi povsem zadaj zganjala med koncertom precej kravala. Ni treba posebej izpostavljati, da je bend profesionalno pristopal. Sleherni košček časa je imel natančno začrtan scenarij samega razvoj dogodkov. Bend je spretno izkoriščal prostrani oder. Fantje so se nenehno premikali tudi na dodatne odrske podeste. In kot povedano, toliko pirotehnike, kot so jo Sabaton znosili tokrat na oder, na njihovih koncertih dejansko ne pomnim. V samem finalu, torej preden so prispeli čez ciljno črto, so Sabaton teatralno izvedli del AC/DC klasike Highway To Hell, temu pa je sledil dejansko komad, ki peljal publiko do pekla in nazaj (To Hell And Back).
Bend se je odrezal s korektno in suvereno predstavo. Profesionalni vojaški marš s strani Sabaton, ki mu težko karkoli očitaš. Le eno reč. Da je pač manjkal še kak komad na setlisti, pri čemer je mdr. potegnil kratko v celoti album »Coat Of Arms«, to pa nikakor ni bilo dobro. Publika namreč kar ni in ni hotela sprejeti dejstva, da benda ne bo več na oder. Še lep sveženj časa potem, ko se je koncert zaključil, je vpila: »Sabaton, Sabaton, Sabaton…« vendar benda ni bilo več na spregled. Dejansko je evforija množic takšna, da ta skupino dobesedno nosi na koncertih in kvintetu se na trenutke niti ni treba dosti truditi. Vsaj del publike, predvsem v ospredju, deluje kot v transu, v vrste evforiji in maniji. Publika je s svojo vživetostjo, razuzdanostjo, obsesiji da ji ni para in srčnostjo, dejansko postorila ogromno na tem dogodku, da je ta izpadel lahko rečemo, kar izjemno. Spektakularno.
Sabaton jezdijo visoko. Postali so orjaško podjetje in vrnitve od tod ni več. Na seznam nastopov so tako že zabeležili nove evropske koncertne termine. Zaenkrat so maja 2023 Sloveniji najbliže, ko nastopijo na Dunaju. Turneja vseh turnej in turneja s katero, kot veleva njen naslov, sklepajo vse turneje, se torej še zlepa ne bo končala.
besedilo: Aleš Podbrežnik & Edita Klemen
fotografije: Aleš Podbrežnik
Setlista:
1. Sarajevo / Dreadnought / Christmas Truce / Soldier of Heaven (taped intro)
2. Ghost Division
3. Stormtroopers
4. Great War
5. The Red Baron
6. Bismarck
7. The Attack of the Dead Men
8. Soldier of Heaven
9. Steel Commanders
10. Carolus Rex
11. Night Witches
12. Resist and Bite
13. Dreadnought
14. The Last Stand
15. Christmas Truce
—dodatek—
16. Primo Victoria
17. Swedish Pagans
18. To Hell and Back
19. Dead Soldier’s Waltz (taped outro)
20. Masters of the World (taped outro)