Po 37 letih je izšel ponatis legendarne kompilacije “RIJEKA-PARIZ-TEXAS” z izvirno naslovnico

Dallas Records 2024
0 183

Leta 1987 nastala kompilacija “Rijeka-Pariz-Texas” je bila prva plošča, ki je odsevala vso moč reške pumpajoče in eksplozivne post-punk in novovalovske scene. Kompilacija vsebuje posnetke sedmih reških zasedb, ki so zaznamovale reška glasbena osemdeseta. Izjemnega razcveta punka in novega vala na Reki ob koncu sedemdesetih let prejšnjega stoletja, ki je predstavljal posebnost ne le v takratni državi, ampak tudi v svetu, diskografija žal ni dovolj spremljala. Od celotne novovalovske scene do izida kompilacije “Rijeka-Pariz-Texas” so bili diskografsko aktivni le ParafiDenis & DenisXenia in Cacadou Look. Šele posthumno po dolgih letih so svoje albume izdali legendarni TermitiGrčGradOgledala in drugi. Posthumno je izšla tudi »Antologija reškega novega vala«, ki na trojni zgoščenki prinaša prispevek vseh najpomembnejših akterjev reškega novega vala, vključno z zgodnjo fazo punka, od leta 1977 naprej.

Na Reki so povedali, da so na “Rijeka-Paris-Texas” posneli bistvena dela tretje faze reškega novega vala, iz katerega so zrasle nekatere današnje vrhunske regionalne rock zvezde. V tej meri lahko rečemo, da je bila kompilacija »Rijeka-Pariz-Texas« za Reko ”ključni diskografski izdelek, ki je dokumentiral vitalnost reške rock scene, tako kot je Paket Aranžman dokumentiral beograjsko sceno, Novi Punk Val pa zgodnja dela jugoslovanskega punka.”

Kompilacijo je sestavil Goran Lisica – Fox, ki je z vsemi izvajalci sodeloval že pred tem izidom, o njih pisal v reviji Val, predvajal njihove posnetke na Radiu Rijeka, organiziral njihove koncerte, na dobršnem delu posnetkov pa nastopa tudi v vlogi glasbenega producenta. »Rijeka-Pariz-Texas« je eden prvih diskografskih prebojev založbe Dallas, ki jo je Fox ustanovil v Ljubljani, kamor se je medtem preselil z Reke. Dallas je bil del študentskega društva ŠKUC-FORUM, ki je bilo pravzaprav ena najpomembnejših institucij ljubljanske in slovenske civilne družbe v osemdesetih letih. V okviru ŠKUC-a so poleg Dallasa začeli delovati še Borghesia, Plesni teater, Igor Vidmar (Ropot), Linije Sile, Gledališče Ane Monro, Laibach, založba Studia humanitatis, založba FV, Klub K4, E-motion film, festival Novi rock, ter mnoge druge umetniške in organizacijske formacije ter posamezniki, ki so v preteklih desetletjih krojili slovensko družbeno in umetniško življenje.

Album odpira preroška pesem skupine Grč ”Noćas se Beograd pali”, vsebuje veliko demo uspešnico Idejnih nemira ‘‘Bombe i bombe”, napoveduje nadnacionalne pohode Grad in Fit, predstavlja najbolj znano dediščino odličnih Ogledal in napoveduje senzacionalno kariero Let 3.

Strukturne Ptice so nastale kot multimedijski projekt, med Mrletovim delom v Termitih in lansiranjem Let 2, zato je skladba ”Hramovi” del soundtracka njihove predstave KrugMrle in Prlja sta pozneje nekaj idej iz dediščine Strukturnih ptic uspešno vključila v izraz Let 3.

Edina pesem Idejnih nemira ”Bombe i Bomboni” priča o vrhunskem hit-talentu, ki pa žal nikoli ni izšel na albumu.

Skupina Grad je tudi na tej kompilaciji vžgala na polno, ”Ima li nešto” in Vodi me” pa sta še vedno njihovi emblematski skladbi, ki sta kasneje izšli na njihovem prvencu ”Ljudi”. Oster melodičen rock s kompetentno instrumentalizacijo je Grad potisnil v ugledno in dolgoletno kariero.

Ogledala predstavljata dve najbolj znani pesmi v njihovi karieri, ki sta bili tudi uspešnici – ”Ogledala su oko mene” in ”Samo ti”. K zvočni podobi, ki temelji na samosvojem in inovativnem popu, je zagotovo prispeval vrhunski vokalist Leo Rumora, danes bolj poznan kot bobnar Fiumensov Nena Belana.

Tudi Fit so se na kompilaciji “Rijeka-Paris-Texas” diskografsko premierno predstavili s skladbo Ritam promjene, ki je bila nekakšen prehod med njihovimi alter-pop in klasičnimi pop-strukturami, s čimer so si prislužili veliko oboževalcev.

“Sedem zastopanih bendov, ki so svojo diskografijo začeli na tej kompilaciji, je kasneje posnelo 24 studijskih albumov in še ducat kompilacij ter live albumov. Indikativno je, da 37 let po izidu kompilacije “Rijeka-Pariz-Texas” večina bendov še vedno deluje. To je le še en dokaz več o njeni neminljivi aktualnosti kot premierne diskografije reškega novega vala,« je Bojan Mušćet zapisal na listič, ki krasi naslovnico pravkar izdane vinilne reizdaje te kompilacije za Dallas Records.

Nekateri udeleženci izdaje, pa tudi akterji tiste dobe, so delili svoje spomine:

Dean Škaljac (skupina Grad): »Izdaja te plošče je pomenila izstop iz širše anonimnosti in dokončno uvrstitev Reke na glasbeni zemljevid takratne države kot epicentra najživahnejše in najproduktivnejše alternativne rock scene. Seveda je vse skupaj zraslo na rodovitna tla, ki so nam jih pripravili voditelji punk scen (Paraf, Termiti, Umjetnici ulice...), torej infrastruktura je bila, a tudi to ni zagotovilo, da bodo bendi, ki so se takrat pojavili na kompilaciji, izdali samostojne albume. In pri večini teh zasedb se je to zgodilo veliko kasneje. Pomen te izdaje je še toliko večji, ker je zajela zasedbe v obdobju, ko je bil ta ustvarjalni zagon na vrhuncu in neobremenjen s kritičnim mišljenjem in nekakšno analizo s strani javnosti, kritikov ipd. Hkrati je bil to trenutek razcveta in samozavedanja nekakšnih kolektivnih progresivnih mestnih urbanih scen, ko so umetniki in drugi, ki z glasbo niso bili neposredno vpeti, a so bili zelo del te scene (slikarji, video umetniki, pisatelji, novinarji, koreografi, razni performerji, igralci…) zajahali na tem valu in Reko naredili za središče tedanje kulturne urbane scene.”

Leo Rumora (Ogledala): “In kaj reči o albumu “Rijeka-Pariz-Texas” … legendarni pop-rock album takrat neverjetno močne reške scene. To so bili lepi in sproščeni časi. Družili smo se skoraj vsak dan in bili drug drugemu stalna opora. Kot pevec in bobnar skupine Ogledala sem lahko zelo ponosen, da smo bili del te lepe zgodbe z našima uspešnicama ”Ogledala su oko mene” in ”Samo ti” .”

Zoran Prodanović – Prlja (Strukturne ptice, Let 2, Let 3): ”Nisem pristaš nostalgije in odnosa ”prej je bilo bolje”, a Reka je bila v tistih letih ‘oči-gledano in uho-slušno” (”očigledno i ušislušno”)mesto v polnem pomenu besede. Iz zapuščine prvega novega punk vala, na katerem so jezdili Paraf, Termiti, Mrtvi kanal, Kaos … je nastal ta neki val, ki je bil zabeležen in potrjen na tej kultni ediciji kot zelo pomemben drobec ne le reške scene, ampak tudi širše. Zimzelena poslastica za gurmane.”

Zoran Štajdohar Zoff (skupina Grč): “Leta 1987 je Helidon/ŠKUC/Brut film s pomočjo reškega punkerja, novovalovskega “guruja” Gorana Lisice-Foxa izdal kompilacijo “Rijeka-Pariz-Texas”. Na njej so zastopane vodilne reške zasedbe tistih let: GRČ, Let 3, Strukturne Ptice, Idejni nemiri, GRAD, Ogledala in Fit. Kompilacija odločilno predstavlja vso moč in potencial omenjenih zasedb ter neprecenljivo zapuščino Ri-rock scene in najmočnejše glasbene scene bivše države.

Po izidu je plošča (in kaseta) bendom odprla vrata za pogostejše nastope in predstavitev širši publiki. Od izvajalcev, zastopanih na vinilu, so še danes aktivni GRČ, Let 3, GRAD, Fit. Ta plošča ima neprecenljiv vpliv na številne generacije novih reških in nereških bendov. Ponovna izdaja je odlična poteza in nova osvežitev po 37 letih »hibernacije« za stare in nove porabnike kakovostne glasbe ter (upajmo) katalizator za nove skupine in izvajalce.«

Mladen Stipanović (voditelj oddaje Alternator (HR radio Rijeka)) in oblikovalec številnih naslovnic reške rock scene: “Kaj naj rečem o ponovni izdaji albuma, ki ni obogatil le mojega glasbenega sveta, ampak tudi vizualnega.. ..eno tistih velikih ustvarjalnih kolesc ob prvem albumu Let 3, ki me je pognalo tako, da se še danes, po 35 letih grafičnega oblikovanja in cca 70 naslovnicah za reško rock sceno, borim z istim, z istim fantovskim entuziazmom, ko sem držal v rokah tisto grafično zasnovo Nove Europe/Dejana Kršića. In da ne omenjam glasbe, to je rock’n’roll temelj reške scene, kot jo poznamo danes. Vsekakor ena najboljših kompilacij vseh časov na našem področju!”

Edi Jurković (glavni urednik reškega časopisa Val leta 1987): ”Plošča ”Rijeka-Pariz-Texas” je dokument časa na ravni kompilacije ”Paket aranžman”, a žal je na trg prišla z nekajletno zamudo. Zaklade z obrobja nekdanje države so po dolgoletni ignoranci hrvaških založb pred pozabo rešile tri slovenske založbe in po njihovi zaslugi lahko danes poslušamo reške bombe in bonbone iz 80-ih let. Hvala njim in hvala  Dallasu za tokratno ponovno izdajo.”

“RIJEKA-PARIS-TEXAS”
A1. Grč – Noćas se Beograd pali
A2. Grč – Još ima krvi
A3. Grč – Nož u mojoj ruci
A4. Let 3 – U rupi od smole
A5. Let 2 – Pokušaj
A6. Strukturne Ptice – Hramovi
B1. Idejni nemiri – Bombe i Bomboni
B2. Grad – Ima li nešto
B3. Grad – Vodi me
B4. Ogledala – Samo ti
B5. Ogledala – Ogledala su oko mene
B6. Fit – Ritam promjene
B7. Strukturne Ptice – San


Pošlji komentar

Your email address will not be published.

Ta stran uporablja piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki. Sprejmi Preberi več

Zasebnost&piškotki