Od vohljavega psa, do papirnatih opic – 30. let Ozric Tentacles v Zagrebu (2013)
Lokacija: Zagreb / Moćvara / Hrvaška
Datum: nedelja, 20. 10. 2013
Ozric Tentacles so se znova vrnili v Zagreb! Že sredi avgusta letos so nastopili v Puli. Torej so samo v letošnjem letu nastopili na Hrvaškem kar dvakrat. Glede na slabo prodajo kart v obdobju pred turnejo skupine so se na uradni spletni strani skupine širila celo resna namigovanja o možnostih celotne odpovedi nove evropske turneje. Odličen obisk zagrebškega nastopa je vsa ta namigovanja hipoma ovrgel. Veliko obiskovalcev je prišlo tudi iz Slovenije, kar je presenetilo, ko si se sprehajal po poti ob trnjanskem nasipu, kjer ni bilo težko ozreti serije parkiranih vozil s slovenskimi registrskim tablicami (celo goriškimi!). Nastop britanskih veteranov avant-psihadeličnega space rocka Ozric Tentacles, ki na novi jesenski turneji obeležujejo 30. obletnico delovanja, je bil v Zagrebu torej sladka obveza!
Ozric Tentacles, ali skrajšano “The Ozrics”, so nastali leta 1983 v britanskem mestu Somerset in do leta 2011 izdali kar 20 studijskih albumov, zadnjega med njimi prav leta 2011 z naslovom “Paper Monkeys”. Obrnilo se je trideset let in temu je bila prikrojena tudi set lista. Vanjo je bil vtkan kar lep sveženj komadov, ki so nastali v obdobju, ko so njihovi albumi izhajali še na kasetah. V osemdesetih torej.
Zasedba, ki si je sčasoma pridobila kultni sloves zaradi vztrajne nenaklonjenosti samopopularizacije, je pravzaprav dosegla podvig in do tega dne prodala preko milijon albumov. Edini originalni član je danes v zasedbi kitarist Ed Wynne. V Zagreb je ekipa prispela v sledeči postavi: Ed Wynne (kitara, klaviature, sintetizator, programiranje), Edova žena Brandi Wynne (bas kitara), njun sin, ki ga ne moreš »pogrešiti« Silas Wynne (klaviature, programiranje), Paul Hankin (tolkala) in novinec Balázs Szende (bobni). Se pravi družina Wynne in »dva prijatelja«! To so danes Ozrics Tentacles. Se še spomnite legendarnega nastopa skupine v Ljubljani leta 2004, ko so Ozrics Tentacles nastopili še z Johnom Eganom v postavi? V tistem času je šla postava skozi prve korake drastične preobrazbe. Za nastop v Ljubljani so takrat obljubljali marsikaj. Od tega, da bosta kot posebna gosta nastopila Hal Waters ter Steve Hillage, do tega da Seaweeda nismo videli, ker se je pred turnejo skregal z Edom in je takrat Brandi nasploh prvič na turneji na odru pomagala skupini na klaviaturah in programiranju.
V Močvari je prvi uro ogreval publiko DJ Mantismash. Ljubitelji trance estetike, ste že nasršili ušesa! Vsekakor ugodna izbira, vseeno pa je prizorišče sevalo še vedno veliko izvotljenost. Nikogar ni pretirano zanimalo zvočno manipuliranje »na Apple pripete elektronike«.
Ozricsi so naselili oder ob deseti uri in odigrali reci in piši dve uri in 20 minut dolg nastop. Publika je korenito zapolnila prostor. V njem je dišalo po vseh možnih dražljivih zvarkih in publika je letela. Visoko, visoko nad oblaki. S skupino vred. Pravzaprav ne gre drugače. Nekaj moraš »pokaditi« pred koncertom Ozric Tentacles. Karkoli. Tako to gre, ko se soočiš s koncertno vsebino Ozric Tentacles. Že uvod je bil sanjski. S prazgodovinskima stvaritvama Dots Thots in Invisible Carpet. Izstrelitev v osemdeseta. Zvok? Odličen. Nobenega hreščanja. Nobenega prekrivanja Edove kitare z preostalimi tehnikalijami, zlasti programskimi loopi in (dodatnimi nasnetimi ritmi in zvočnimi efekti). Le tolkalista Paula se je ekstremno slabo slišalo. V tem ozriu se poraja vprašanje o smiselnosti integriranja dodatnih tolkal za koncerte, kjer je zvok prežet z osnovnim ritmom bobnov in kombinacijo dodatnih »podritmov« manipulacije ritmičnih zank. Jabolko ne pade daleč od drevesa in sin Silas je očitno za Eda idealna solucija. Uboga ga. In razume ga. Relacija oče in sin pač. In še nekaj. Kot figura je usodno izrezan za to, da je član Ozric Tentacles.
Pri vsej opojnosti in zračni obteženosti z nalezljivo vsebino sočno dehtečih substanc v prostoru, je naravnost šokantno, kako lahko skupina »tako trezno« izvaja celoten repertoar na odru. Precizno in brez hujših kiksov. Obenem celo sama provokativno napeljuje publiko, da prižiga zelene svaljke, špinele in ostale doma narejene »obilne petarde sladkega listja«. Družina Wynne si je tako romantično izmenjala cigareto na odru. Kot v filmu. Ta je potovala od desne proti levi, dokončal pa jo je oče Ed.
Ozric Tentalces so seveda danes oddaljena entiteta tisti, ki je kreirala njihove koncertno izvedbene vrhunce v letih tam med 1991 in 2002/03. Vsekakor pa ostajajo tudi danes na odru izjemna in nepozabna izkušnja. Z intergalaktično vizualizacijo orjaških projekcij na platnu popolnega »Gong« derivata psihadeličnosti. Vožnja s čajniki na reaktivni pogon. To je koncert popolne instrumentalne improvizacije in izkustvo unikatnega eksperimenta, ki s svojo samorastniško estetiko šokantno fascinira v izzivanju lastnega kreativnega genija in ob dejstvu, kaj vse je mogoče doseči v univerzalnem jeziku artizma, imenovanem glasba. Ambientalna glasba, ki jo skupina goji, nosi na eni strani silovit kaotično frenetičen značaj, le-tega pa nenehno balansira, ko svojemu izrazoslovju dodaja mnogo preprostih, sproščujočih in melodično jedrnatih sintetizatorskih liniji, ki v kulisi zvočne krajine razbremenjujejo naelektreno ozračje. Mnogo skladb skupine temelji na nenavadnih ritmičnih teksturah in atipični kreaciji vzhodnjaške atmosfere. Skupina rada ustvarja kompleksne aranžmaje, ki so zmes nenehnih ritmičnih in motivskih sprememb, kar je poznan element kompleksnosti, kot ga srečamo v progresivni rock glasbi. Skupna rada dodaja tudi elemente »funk groova« ter primesi jazz rock fusiona (Myriapod), kot tudi dub in reggae glasbe (Mooncalf)! Za skupino je značilno tudi dodajanje programskega vzorčenja in zvočnih zank, kar ustvarja psihotično trans vzdušje, sintetizatorji pa se zvočno mnogokrat spogledajo z elementi tehno glasbe. Skupna ima na odru vse polno pedal, s katerimi ustvarja sintetizirane basovske linije, osnovne ritmične figure pa mnogokrat podkrepi tudi z dodatnimi programskimi ritmičnimi vzorci. Zato velja glasba Ozric Tentacles za glasbo močne ambientalne paradigme, ki pluje skozi tkanje najbolj nenavadnih razpoloženjskih stanj. Tudi slikovitega pačenja človeških glasov skozi rabo zvočnih učinkov, ali posebnih okraskov, kot med drugim imitiranje didjeridoo-a (uvod v skladbo Disdots), na koncertu ni izostalo.
Med koncertom je bil opazen osip prisotnih. Zlasti na desni strani v ospredju. Očitno so »varovalke« v nekaterih glavah pregorele. Nemalokrat se zgodi, da efekt soočenja s koncertno izkušnjo Ozric Tentacles »napsihira« in te celo klavstrofobično požene v beg s prizorišča. Veliko ljudi je hladilo med koncertom glave zunaj in vdihovalo svež zrak. Mnogo zgodb sem slišal, kakšno je koncertno učinkovanje glasbe Ozric Tentacles na psiho obiskovalcev njihovih koncertov. In tem zgodbam gre, glede na dejstvo močno zdelane publike ob koncu koncerta, ko se je Močvara prelevila v valilnico opotekajočih zombijev, ali recimo raje napitih gob za brisanje šolskih tabel, brez oklevanja verjeti.
Ekipa je v set listi svoj opus zelo slikovito obdelala. Manjkala je kakšna Pteranodon ali naslovna skladba albuma »Jurassic Shift« (enega komada s tega albuma niso odigrali). Manjkale so izvedbe komadov z albumov »Curious Corn« (1997) ali »Become the Other« (1995), sicer pa obteženost s komadi, ki so nastali v osemdesetih, kot ob omenjeni otvoritvi, pa nadalje Og-Ha-Be in Sniffing Dog, povsem odtehta!
Ozric Tentacles je skupina, ki jo je žanrsko nemogoče opredeliti, krasi jo značaj absolutno edinstvene glasbene forme, neobremenjenega plutja skozi svobodnjaštvo zvočnega eksperimentiranja, močan dotik spontanega in nepredvidljivega razvoja dogodkov ter čarobni dotik edinstvene magije, ki jo skrerira skupina na odru in te posrka v paralelni svet. Prav to je največja umetniška moč ekspresivnega dometa skupine in element njene velike privlačnosti, ki se ji vedno znova težko upirajo tudi najzahtevnejši glasbeni gurmani! Tudi ta zaključek je moč podati nad užitim v Zagrebu. Odličen nastop! Zato ostane vredno izreči le še en stavek. Ob prvi priliki, ko se pojavijo v naši bližini, gremo znova na Ozricse!
Avtor: Aleš Podbrežnik
Fotografije: Aleš Podbrežnik
Setlista:
1. Dots Thots
2. Invisible Carpet
3. Paper Monkeys
4. Xingu
5. Og-Ha-Be
6. Sniffing Dog
7. Sploosh!
8. Disdots
9. Mooncalf
10. Sultana Detrii
11. Lost in the Sky
12. The Sacred Turf
13. Myriapod
14. Eternal Wheel
—dodatek—
15. The Throbbe