Neil Peart in njegovi pogledi na svet v besedilih skupine Rush

0 358

Kanadski glasbenik Neil Ellwood Peart, ki se je od nas veliko prezgodaj poslovil 7. januarja 2020, je bil med tistimi glasbenimi ljubitelji, ki se aktivno ukvarjajo z igranjem bobnov, najbolj znan po svoji izjemni bobnarski tehniki zaradi katere je že zgodaj dobil nemalo posnemovalcev, medtem ko ga privrženci legendarnega kanadskega progresivnorockovskega tria Rush nič manj čislajo kot izjemnega pisca besedil.

Peart je napisal vsa Rush besedila od njihovega drugega albuma “Fly By Night” (1975) do poslednjega studijskega dosežka “Clockwork Angels” (2012). Tukaj je zbranih deset Peartovih najglobljih in najbolj reprezentativnih besedil, ki po oceni marsikaterega dolgoletnega ljubitelja Rush glasbe najbolj nazorno odsevajo njegovo življenjsko filozofijo kar pomeni, da tokrat pri izboru niso bila upoštevana njegova sicer precej kompleksna fantazijska in znanstveno-fantastična besedila, ki so predvsem v sedemdesetih letih zaznamovala nekatere najbolj znamenite Rush skladbe. Izbor desetih besedil  ni razporejen po kvaliteti, temveč kronološko: od najstarejšega do najnovejšega besedila, ki najbolj nazorno odsevajo Peartovo življenjsko filozofijo, izkušnje in osebna prepričanja.

  1. Anthem – Fly By Night

Know that your place in life
Is where you want to be
Don’t let them tell you that
You owe it all to me
Keep on looking forward
No use in looking round
Carry your head above the crowd
And they won’t bring you down

Besedilo za otvoritveno skladbo albuma “Fly By Night” (1975) je bilo eno izmed Peartovih prvih prispevkov po njegovem prihodu k Rush leta 1974, ko je zamenjal originalnega bobnarja Johna Rutseya (1952-2008). Naslov in besedilo za “Anthem” sta bila navdahnjena po istoimenski noveli rusko-ameriške pisateljice in filozofinje Ayn Rand. Ta kontroverzna, pogostokrat sporna osebnost je s svojim literarnim opusom prav tako pomembno vplivala na Peartova besedila za sloviti konceptualni album “2112” (1976). Peart se je v kasnejših, zrelejših letih povsem distancial od njene individualistične, liberalne oziroma neoliberalne filozofije. Pred tem je dolgo časa med glasbenimi ljubitelji napačno veljal za konservativnega glasbenika ali celo privrženca ameriških republikancev. Svojo zablodo je Neil v kasnejših intervjujih pripisal mladostniškemu iskanju ‘samega sebe’ ter oprijemljivega vrednostnega in etičnega sistema.

  1. Closer to the Heart – A Farewell to Kings

And the men who hold high places
Must be the ones to start
To mold a new reality
Closer to the Heart
The Blacksmith and the Artist
Reflect it in their art
Forge their creativity
Closer to the Heart
Philosophers and Plowmen
Each must know his part
To sow a new mentality
Closer to the Heart
You can be the Captain
I will draw the Chart
Sailing into destiny
Closer to the Heart

“Closer to the Heart” je bila prva skladba, katero so Rush ustvarili za album “A Farewell to Kings” (1977) in je še danes ena izmed njihovih najbolj priljubljenih. Nekaj časa, pred njegovim izidom, je bila izbrana za neuradni naslov tega albuma. Peart je večkrat poudaril, da se večina besedil na “A Farewell to Kings” ukvarja z različnimi problemi človeške družbe, medtem ko “Closer to te Heart” v svojih verzih ponuja konkretne rešitve za tovrstne tegobe. Del besedila je bil  po Peartovih besedah navdahnjen po verzu pisatelja in novinarja Petra Talbota, ki je bil dolgoletni prijatelj kultne kanadske skupine.

  1. Losing It – Signals

Some are born to move the world —
To live their fantasies
But most of us just dream about
The things we’d like to be
Sadder still to watch it die
Than never to have known it
For you — the blind who once could see —
The bell tolls for thee

Besedilo “Signals” (1982) skladbe “Losing It” se nanaša na poslednja leta kultnega ameriškega pisatelja Ernesta Hemingwaya, njegovo osamljenost, stisko in zdrs v težko duševno stanje, ki je na koncu privedlo do samomora. Obenem vsebuje moralni poduk, da ni vselej dobro biti slaven in bogat oziroma nekdo, ki ‘premika svet’, saj veliko bogatih in slavnih v resnici neznansko trpi, čeprav bi si večina običajnih smrtnikov želela biti na njihovem mestu, še posebno v današnjih časih. Rush so to pogostokrat spregledano skladbo ‘v živo’ prvič izvajali šele leta 2015 med  R40 Live turnejo s katero s praznovali štirideseto obletnico Peartovega prihoda v band leta 1974.

  1. Red Sector A – Grace Under Pressure

I hear the sound of gunfire at the prison gate
Are the liberators here, do I hope or do I fear?
For my father and my brother, it’s too late
But I must help my mother stand up straight

Are we the last ones left alive?
Are we the only human beings to survive?

Are we the last ones left alive?
Are we the only human beings to survive?

 O Peartovem besedilu za skladbo “Red Sector A” z albuma “Grace Under Pressure” (1983) bi imel veliko zanimivega za povedati Peartov soborec, pevec/basist Geddy Lee, saj je bilo navdahnjeno z življenjsko zgodbo njegove babice, katera je preživela nacistična koncentracijska taborišča in holokavst. “Red Sector A” se v svojih verzih sicer ne nanaša samo na nacistična taborišča in holokavst, temveč gre za kritiko vseh političnih taborišč in rezervatov v človeški zgodovini ter obsodbo vsakršnega nečloveškega represivnega sistema.

  1. Territories – Power Windows

The whole wide world
An endless universe
Yet we keep looking through
The eyeglass in reverse
Don’t feed the people
But we feed the machines
Can’t really feel
What international means

 “Territories” je bila Peartova pikra kritika nacionalizma in izolacionizma, ki je sovpadala z večino “Power Windows” (1985) besedil, ki so bila vsa po vrsti precej družbenokritična in prepojena s tematiko Hladne vojne. Leta 1985 je bila Hladna vojna še vedno realnost in nihče ni niti slutil, da se bo čez štiri leta podrl Berlinski zid. To besedilo enega izmed bolj spregledanih del v Rush zgodovini je še posebej aktualno za današnje čase, ko se zdi, da se zgodovina na tragični in precej ironični način ponavlja.

  1. Time Stand Still – Hold Your Fire

Summer’s going fast–
Nights growing colder
Children growing up —
old friends growing older
Experience slips away

“Time Stand Still” je bilo Peartovo prvo besedilo za album “Hold Your Fire” (1987). To pot je šlo za eno izmed njegovih najbolj osebnih besedil na katerem se je ozrl na svoja dotedanja leta z Rush ter na njihove pretekle, večinoma precej obsežne koncertne turneje ter številne letalske polete med katerimi so bili pogostokrat  prisiljeni zanemarjati družinske in prijateljske stike. Kljub temu, da je Peart kritiziral tovrstno odtujenost kot posledico dolgih turnej ter se obenem obregnil ob stranpoti glasbene industrije, pa eden izmed “Time Stand Still” verzov vsebuje tudi sporočilo, da ne smemo postati ujetniki preteklosti in se pretirano obremenjevati z nostalgijo.

  1. The Pass – Presto

Someone set a bad example
Made surrender seem all right
The act of a noble warrior
Who lost the will to fight

No hero in your tragedy
No daring in your escape
No salutes for your surrender
Nothing noble in your fate

Besedilo za skladbo “The Pass” z albuma “Presto” (1989) se nanaša na Peartovega neimenovanega prijatelja, ki je nekoč med skupno vožnjo z motorjem na otročji način razmišljal o samomoru na avtocesti. Skladba je tudi zaradi besedila, tako med privrženci kot člani banda, postala najbolj cenjena na albumu “Presto” (1989) in je na naslednjem Rush albumu dobila nadaljevanje.

  1. Bravado – Roll the Bones

If we burn our wings
Flying too close to the sun
If the moment of glory
Is over before it’s begun
If the dream is won —
Though everything is lost
We will pay the price,
But we will not count the cost
When the dust has cleared
And victory denied
A summit too lofty
River a little too wide
If we keep our pride —
Though paradise is lost
We will pay the price,
But we will not count the cost
And if the music stops
There’s only the sound of the rain
All the hope and glory
All the sacrifice in vain
If love remains
Though everything is lost
We will pay the price,
But we will not count the cost

“Bravado” je bilo nekakšno nadaljevanje skladbe “The Pass” s predhodnega albuma in je bilo Peartovo najljubše delo na albumu “Roll the Bones” (1991). Na njem se je vnovič dotaknil nespametnih samomorilskih zablod njegovega motorističnega tovariša, ki so ga očitno še dolgo preganjale. Obenem je Peart, ki se ni brigal za organizirane religije, vendar se, kljub temu dejstvu, ni bal smrti, v njem poudaril, da je človeško življenje dragoceno ter eno samo, zato se nikakor ne smemo predati ter si ga vzeti.

  1. Faithless – Snakes & Arrows

I don’t have faith in faith
I don’t believe in belief
You can call me faithless
But I still cling to hope
And I believe in love
And that’s faith enough for me

Besedilo za “Faithless” z albuma “Snakes & Arrows” (2007) je bil morda Peartov najbolj nazoren obračun z organiziranimi religijami. Zapriseženi ateist za katerega je bila vera v posmrtno življenje nekaj naravnost absurdnega se je obregnil v verske dogme organiziranih religij in razkril, da je njemu vselej povsem zadostovala njegova lastna vera – vera v ljubezen. Verjetno ne bi bil nič kaj navdušen nad številnimi komentarji ob njegovi smrti, da ‘zdaj bobna v (rockerskih) nebesih’, saj ni nikoli verjel v verske dogme o posmrtnem življenju.

  1. The Garden – Clockwork Angels

The measure of a life is a measure of love and respect
So hard to earn, so easily burned
In the fullness of time
A garden to nurture and protect

The future disappears into memory
With only a moment between
Forever dwells in that moment
Hope is what remains to be seen

Skladba “The Garden” je predstavljala sklepno dejanje ambicioznega koncepta na poslednjem Rush albumu “Clockwork Angels”, kateri je bil v marsičem navdahnjen z Voltairovo literarno klasiko ‘Kandid’.  Protagonist “Clockwork Angels” koncepta se po številnih dogodivščinah ter preizkušnjah ‘upokoji’ stran od ponorelega sveta, zato preneha s svojimi potovanji ter blodnjami, da bi lahko v miru vzgajal vrt, kar je metafora za njegovo samouresničenje, priseganje na ljubezen in spoštovanje ter konec pehanja za materialnim udobjem. Marsikateri Rush privrženec je v besedilu odkril tudi slutnjo upokojitve oziroma prenehanja delovanja slovitega kanadskega tria kar se je uradno zgodilo leta 2018.

Častne omembe: Something Or Nothing, Cygnus X-1 Book II: Hemispheres, Free Will, Witch Hunt, Subdivisions, Kid Gloves, Manhattan Project, Mission, Everyday Glory, Resist, Ghost Rider.

Avtor članka: Peter Podbrežnik

Pošlji komentar

Your email address will not be published.

Ta stran uporablja piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki. Sprejmi Preberi več

Zasebnost&piškotki