Grizl: Rojen v ognju
Samozaložba
Datum izida: 1. 9. 2023
Produkcija: Grizl
Dolžina albuma: 45.38 min
Zvrst: Hard Rock
Ocena: 10/10
Kupi album!
Grizl, slovenska, točneje brežiška hard rock zasedba, se vrača na sceno s svojim tretjim studijskim albumom »Rojen v ognju«. Skupina pod vodstvom pevca in kitarista Zorana Zlatiča, dostavlja do tega dne najbolj zrelo delo svoje kreativne poti. To je nedvomno. Po prvencu »17 mečev« (2015), ki je kljub ambicioznemu začetku in smelim manevrom izražal še lepo bero naivnosti, je bend na naslednjem albumu, to je »Pod pritiskom« (2020, RockLine recenzija) izklesal svoj artistični značaj. Svojo samoraslo držo v glasbeni ekspresiji. Motivi so postali jasneje definirani in album je prinesel silno všečen in dopadljiv nivo poslušljivosti, obenem pa je dokazal, da je bend glede aranžiranja dosegel znatno višji kakovostni nivo.
»Rojen v ognju« nadaljuje pot predhodnika »Pod pritiskom«. Dostavlja še večjo nalezljivost in muzikalno prevzetnost, ki učinkuje v poslušanju večkrat kar na prvo žogo, kar v primerjavi s predhodnimi deli skupine, ni bil ravno standard. Kvintet zastopajo silno izkušeni glasbeniki, oprtani s konkretno kilometrino in izkušnjami, obenem pa so mojstrsko opasani s tehnično izvedbeno izpiljenostjo, kot tudi pretanjenim občutkom za optimiziranje točk do nivoja izrazite dinamike razvoja in pretočnosti albuma. »Rojen v ognju« je namreč odlična zmes visokega dometa muzikalne spravljivosti, ki postavlja momente, kjer bi skupina vpadla v spremembe ritmičnih ključev ali si privoščila modulacije s katerimi bi rahljala nivo motivne kompaktnosti, v drugi plan, ali jih celo striktno eliminira. To ne pomeni, da skozi album ni mogoče zaznati izjemne tehnične izpiljenosti kvinteta, saj ne manjka dodanih prehodnih ornamentov, le da so ti plasirani tako, da domet kompaktnosti skladb kvečjemu intenzivirajo. To je dokaz višje artistične pronicljivosti, ki jo uteleša novi album, kar seveda odseva dejstvo, da so nosilci aranžiranja in komponiranja v skupini, v smislu glasbene ekspresije, dodatno dozoreli. Vredno je dodati, da se je skupina povezala v fazi snemanja z Borutom Antončičem, ki je pri izplenu muzikalnosti samih točk zagotovo ponudil svoje usluge, saj slovi po pretanjenem občutku kako postaviti kompozicijo, da ta vžiga na prvo žogo. Naveza skupine z Borutom se je izkazala za zmagoviti poker asov, ki ga velja zadržati v rokavu tudi pri kreativnih podvigih skupine v prihodnje.
»Rojen v ognju« je zgodba desetih odličnih hard rock točk, ki so do potankosti izpiljene. Zvočno in komponistično. Drago Popovič je poudaril živost narave izdelka, zvočna slika je izrazito tri-dimenzionalne narave in seva zaželeno organsko toplino. Svoje opravi tudi poudarjena toplina slikovitih basovskih linij funkovskega pridiha, ki krepijo čokato ritmiko skladb. Na drugi strani je tu nič manj čokata podpora Hammond linij in pa seveda kitarsko fraziranje, ki črpa navdih iz starih časov rocka in posega po inspiracijo odločno v sedemdeseta. Zato se odziva karakter točk po vzoru prvin rhythm & bluesa, blues rocka, na momente celo trka na vrata koketiranja s southern rockom (Ujet na soncu). V osnovi pa gre za retro-zvočni hard rock album, ki z nekaterimi asociacijami nagovarja celo nostalgično. Skladbe pri tem posegajo po vrsti spretno podtaknjenega pompa, ki razvija vrhunce v nalezljivih in izjemno poslušljivih refrenskih napevih. Zato se lahko marsikatera skladba albuma »Rojen v ognju«, brez težav vrti na vidnejših radijskih frekvencah slovenskega glasbenega ‘mainstreama’ (če, kdo sploh razume kaj bi to lahko bilo?). Skratka, »Rojen v ognju« je izjemno lep in dovršen izdelek, ki vas bo definitivno prestavil. Premaknil, zapeljal. V svoji iskrenosti in angažiranosti hipoma prepriča, poslušalca pa posledično nagrajuje kar takoj. Treba je dodati, da je Zoran v vokalnem oziru opravil v zadnjih letih nov razvojni preskok. Razvil se je v odličnega pevca, kar dodatno prispeva k vzpostavljanju grabežljivosti samih točk.
Favorit in vrhunec piljenja albuma je definitivno njegova osrednja točka Ogenj in led. Krono mu postavijo odlično vpete linije harmoniziranja vodilnega vokala z dodatnimi spremljevalnimi vokalnimi linijami, kar so Grizl mojstrsko posvojili od doktrine svoje rock vzornikov sedemdesetih let. Prav zavoljo tega prepleta dosega komad skozi graduirano stopnjevanje atmosferični krešendo v samem zaključku. To je standard, ki je v mednarodnem prostoru bistven, da te potencialno popelje proti vrhu glasbenih lestvic, do katerega se slovenski rock od nekdaj obnaša mačehovsko (zgodovinsko gledano). Posledično tudi komadi na seriji izdanih albumih skozi zgodovino slovenskega rocka, ki nosijo potencial, ne razvijajo izpovednega optimuma. Zato se tudi v tem oziru lahko od Grizl marsikaj nauči. Pri tem namigu ne pričakujte na albumu »Rojen v ognju« The Sweet, Journey, Def Leppard, Uriah Heep ali Queen. Pričakujte pa Grizl!
Preplet gradnikov zvoka – torej vložki posameznikov kvinteta so dosegli zrelostni odskok na višjo raven. Album dostavlja kompaktnost formata na znatno višjem nivoju od obeh studijskih predhodnikov, skupina pa ob intenziviranju muzikalnih odlik artizma, dostavlja obenem tudi neizpodbitno spričevalo tehnične izpiljenosti, za kar še vedno ostaja dovolj prostora v mid-eight pasažah, kjer imponira s svojo slikovito in duhovito iznajdljivostjo. To posebej mojstrsko poudarja prav razvoj sklepne kompozicije albuma, to je skladbe Zver v glavi.
»Rojen v ognju« je močan album. Album, ki si zasluži vso pozornost in album, ki s svojimi odlikami in zrelostno nadgradnjo, neizpodbitno izkazuje, da so Grizl prerasli na slovenskem glasbenem prostoru v entiteto, ki jo je treba jemati zelo resno. S svojo retro hard rock in blues rock naravo pravzaprav zapolnjujejo žanrsko luknjo v našem glasbenem prostoru in v kolikor prikliče kakšna fraza asociacije na stare dobre ZZ Top, stare dobre Aerosmith, stare dobre Deep Purple (Odhajam naprej), pa tudi stare dobre Lynyrd Skynyrd in Big Brother And The Holding Company (nekaj sekundi uvod v otvoritveni Zob za zob, hudomušni prikliče del znane Hendrixove improvizacije v Star Spangled Banner), je skupina vse to mojstrsko prepletla s slovenskimi besedili, ki so v rabi metrike optimiziran šolski primer oziroma dokaz, da je tudi slovenski jezik v glasbi lahko muzikalen-melodičen. Prav ta uspela kolizija slovenskega jezika s klasičnimi frazami obrti stare rock šole je trik, s katerim dosegajo Grizl samosvoj glasbeni pasijon. Zato je refleksija, ki me je ravnokar prešinila, da ‘če si lahko izposoja Bonamassa, lahko to počnejo tudi Grizl’, povsem odvečna in neumestna. Skratka, z albumom »Rojen v ognju« ni šale. Za slovenske kriterije zares prelep izdelek. Če gremo dalje in se ozremo na izide v letošnjem letu na slovenskem glasbenem prostoru, definitivno še ni našel žanrskega vrstnika, ki bi mu lahko artistično pariral. To zna trajati. Vsaj dokler se (karikiram!) iz spanca ne prebudijo kakšni Sausages.
Avtor: Aleš Podbrežnik
Seznam skladb:
1. Zob za zob (4:00)
2. Nauči se pasti (5:09)
3. Ti mi povej (5:18)
4. Ogenj in led (5:14)
5. Še en korak (5:06)
6. Muza (3:54)
7. Ujet na soncu (4:51)
8. Odhajam naprej (4:21)
9. Ostali bomo isti (3:51)
10. Zver v glavi (3:38)
Zasedba:
Zoran Zlatič – kitara, vokal
Jure Turel – kitara
Matjaž Predanič – klaviature, spremljevalni vokal
Tomi Gregel – bas kitara, spremljevalni vokal
Ivica Gregel – bobni
Sodelujoča glasbenica:
Anja Kramar – spremljevalni vokali
[…] albumu so na glasbenem portalu Rockline med drugim zapisali: »Rojen v ognju je zgodba desetih odličnih hard rock točk, ki so do […]