Enslaved in njihov ‘božanski kolega’ Heimdal med praškim trkanjem na vrata Asgarda (2024)

foto: EDITA KLEMEN 2024
0 128

Nastopajoči: Enslaved, Svalbard, Wayfarer
Datum: ponedeljek, 18. 3. 2024
Lokacija: Praga / Futurum Music Bar / Češka Republika


Enslaved so zagotovo zelo posebna skupina na polju ekstremnega metala. Skupina, ki je že vstopila v četrto dekado delovanja in v žepu s kar 16. studijskimi albumi. Zadnji med njimi “Heimdal” je izšel v marcu leta 2023. Bend, ki se artistično razvija in raste vseskozi. V smeri, ki (lahko) vzbuja zanimanje tudi pri najzahtevnejših glasbenih gurmanih. Četudi se jih izvorno prišteva med black metal, je tako ozka oznaka za Enslaved v artističnem oziru milo rečeno ponižujoča.

Bend, ki je moral izid albuma “Utgard” zavoljo ‘plandemičnega’ teatra zamakniti za pol leta, je kmalu zatem pričel skladati material za novi album “Heimdal”, vmes pa so Enslaved izdali še EP “Caravans to the Outher Worlds”, ki je nekakšen artistični most med obema izdelkoma. Aktualna evropska turneja skupine, je pravzaprav prva prava turneja, ki vključuje tudi datume za staro evropsko celino, po letu 2018 (bend je v zadnjih letih koncertiral pretežno po Skandinaviji, na festivalih in v Severni Ameriki). V Pragi so se tega večera oglasili skupno petič in prvič po letu 2017. Za namig. V Sloveniji so Enslaved prvič nastopili že leta 1997 (na Metelkovi) v sklopu takratne ‘Vikings And Tyrants’ turneje (zaigrali so v Monoklu), zadnjič pa oktobra 2016, v Ljubljanskem CUK Kino Šiška, kjer so praznovali 25. obletnico delovanja.

Skupina vselej poskrbi tudi za glasbene posebneže, ki skrbijo za uvodno ogrevanje na koncertih njihovih turnej. Tokrat so izbrali za prvo zasedbo večera ‘koloradske hrošče’ – točneje atmosferični black metalski kvartet iz Denverja Wayfarer, ki je na turneji predstavljal album “American Gothica”. Bend vpenja v svoj slog elemente countryja. Definitivni posebneži, ki pa sva jih v celoti zamudila, saj sva prispela v klub Futurum, prav v trenutku, ko se njihov polurni nastop v katerem so predstavili štiri skladbe najnovejšega albuma, ravno sklenil. Cilj je bil tega večera le en sam! Koncert skupine Enslaved.

Svalbard, Angleški post-hardcore/post-metalci iz mesta Bristol, so v naslednjih 40 minutah predstavljali svoj zadnji, to je četrti studijski album “The Weight Of The Mask”, ki je izšel v lanskem oktobru. Surov, plazovit in masiven zvok, naslonjen na atmosferične globeli, ki učinkujejo hipnotično, so skorajda prekrili v celoti nižje tone, tako da si moral dejansko dobro pogledati na oder, da si uzrl člana, ki igra na bas kitaro. Repetitivne fraze, ki nagovarjajo nalezljivo kar se muzikalnosti tiče, predirata vsak s svojim više vreščavima ‘growl’ vokaloma pevka in glavna kitaristka Serena Cherry in ritem kitarist Liam Phelan, največ dela pa ima pri takšni valujoče hipnotični glasbeni vsebini bobnar Mark Liley. Skupina definitivno vredna preizkusa za vse, ki jih privlačijo variacije na tovrstni glasbeni slog, s prepričljivim nastopom ter konkretno nagneteno publiko v klubu, ki sprejme 300 do 350 ljudi, kar je potrdilo, da zanimanje za Svalbard narašča. Pisca teh vrstic je bend denimo ekstremno dolgočasil, zato je v teh 40. minutah koncertnega večera več radosti našel v novi rundi češkega lagerja.

Enslaved pa so Enslaved. V naslednje pol ure so pripravljali oder tehniki z izjemno pedantnostjo. V ozadju se je vrtela mogočna glasbena podlaga, ki je vzbujala občutja kreacije Valhale. Občutja, ki te ponesejo dejansko v nek svet vikinških časov, ko se znajdeš v smrtni tišini na svojem Drakarju, ki pluje po popolnoma mirni vodni gladini sredi tako goste megle, da bi jo lahko z nožem rezal in pri tem prosiš bogove za dober veter, razgled oziroma karkoli kar bi dišalo po odrešitvi.

Da gre za staro šolo, je narekoval uvodni rif. Že sam odjek. Tisti starošolsko zveneči, a mračen, poguben, neizprosen – prodoren. ‘Sleče in odere iz kože’ hipoma. In te posrka v vzporeden svet. Oda Utgardu, zadnjemu izmed treh svetov povezanih s svetim drevesom Yggdrasill (druga dva sta Midgard in Asgard) ter bogu Heimdalu. Enslaved so odprli koncert s skladbo Kingdom. Prvi del koncerta je bil posvečen promociji albumov “Utgard” in “Heimdal”, obeh izjemnih dosežkov, ki izkazujeta artistično moč skupine, da tudi po več kot 30 letih delovanja aktivno razvija in nadgrajuje svoj artistično podobo, ne da bi zanikala svoje korenine black metala. Vredno je izpostaviti da je bil zvok tega večera pravzaprav idealen. Bodimo stvarni in recimo raje optimalen. Futurum Music Bar je bil zapolnjen do zadnjega kotička, prizorišče je bilo tako rekoč razprodano. Skupina je naletela ne izjemen odziv publike, ki je uživala v glasbenih sferah kreacije nordijskega sveta skozi artizem unikatnih norveških posebnežev na polju ekstremnega metala, kamor Enslaved definitivno sodijo.

Premiki atmosfere v povsem drugačna razpoloženjska stanja, ki preoblikujejo zloveščnost razgledov brezmilostne pogube, božjega srda nordijskih bogov, izdajstva, z Ragnarokom in somrakom uničenja, pa tudi novega rojstva. Grutle Kjellson, ob Ivarju Bjørnsonu drugi originalni član aktualne Enslaved zasedbe, pa vokalno izvrstno razpoložen. Njegov nepopustljivi ‘growl’ je dodajal že tako mračnim prostranstvom zvočne podobe še dodatno dozo blasfemije. Zvok fraziranja naravnost peklenski, fraze z značilno vpetimi akordi disharmonije, so le poglabljali to veličastno uničujoče razkošje izjemne zvočne zapolnjenosti. Håkon Vinje, klaviaturist skupine, je s svojimi čistimi linijami in vključevanjem v duete, dostavljal odličen kontrast. Enslaved slovijo po perfekcionizmu izjemne odrske uigranosti. Kiksa ni bilo slišati. Grutle je v premorih zabaval publiko s smislom za humor, kar je zgolj izkazovalo izjemno rutino in samozavestno iznajdljivost, ki jo pridobiš kot frontman skozi več kot tri dekade koncertnega in studijskega garaštva.

Sodelovanje publike je podžigalo sam teater skupine. Večina zelo dobrih poznavalcev skupine, kar je izkazal zlasti drugi del koncerta, ki ga je Grutle uvodoma povezal z nagovorom da se skupina vrača v leto 2006 in naslovno skladbo albuma “Ruun”. Izbor skupine je nabito polno prizorišče pozdravilo s posebno vnemo. Ob toliko dobre izdane glasbe je z albumov kar težko prebirati material, ki ga boš stlačil v uro in pol repertoarja. V tem oziru so Enslaved publiko posebej nagradili z integracijo dveh “Below the Lights” (2003) klasik The Dead Stare in za njo posebej teatralno Havenless. Bend je regularni del sklenil z naslovno skladbo novega albuma “Heimdal”, ki je ponesel črno atmosfero v sam vrhunec finalnega krešenda.

Sledi vrnitev na oder. Kot je že nekaj let praksa skupine, odpira obvezni dodatek bobnar Iver Sandøy, kar se niti ne zdi nujno, pa vendar kaže, da skupino to neizmerno zabava. Ko se pridružijo še ostali štirje člani kvinteta, se Grutle v imenu skupine ne pozabi zahvaliti privržencem za vso izkazano podporo, obenem pa prične predstavljati člane skupine. A ne običajno. Ivar Bjørnson je denimo postal Jiři Parma, Arve Isdal pa Jakub Jiranda, kar je dostavilo dodatno vrsto zabavnega podžiganja češke publike! Za veliki finale izvedejo Enslaved še naslovno točko albuma “Isa” (2004) ter sklenejo koncert s pričakovano klasiko “Yggdrasill” (1992) dema Allfǫðr Oðinn, ki je še zadnjič dvignila odstrelila strumno kvišku predano publiko kluba. Publika je bila definitivno pomemben element celotnega koncertnega dogodka. Bučna, glasna in predana. Obenem pa izjemno disciplinirana. Publika kot si jo lahko v takšnem klubskem prizorišču, nasičenem z gosto meglo in uničujočo glasbeno devastacijo, le želiš.  

Koncert absolutne perfekcije v vseh ozirih. Zvočno kristalno jasna slika. Da si slišal rasti volno na ovcah, kot to zmore Heimdal! To je veljajo vsekakor tudi za izvedbeni nivo. Oboje je bilo na nek način pričakovano. Pa vseeno. Ko izkusiš še na lastni koži s srečanjem v živo s skupino, postanejo občutja šele dejansko resnična. Kreacija nordijskega kraljestva po edinstvenih vzvodih strogo progresivnega artizma, ki se ne odreka koreninam stare šole black metala. Najboljše kar more ponuditi Enslaved receptura!

Avtor: Aleš Podbrežnik
Fotografije: Edita Klemen


Wayfarer setlista:
1. The Thousand Tombs of Western Promise
2. Reaper on the Oilfields
3. To Enter My House Justified
4. False Constellation

Svalbard setlista:
1. Disparity
2. Open Wound
3. Faking It
4. To Wilt Beneath the Weight
5. Click Bait
6. Lights Out
7. Eternal Spirits

Enslaved setlista:
1. Kingdom
2. Homebound
3. Forest Dweller
4. Sequence
5. Congelia
6. Ruun
7. The Dead Stare
8. Havenless
9. Heimdal
—dodatek—
10. Solo bobni
11. Isa
12. Allfǫðr Oðinn

Pošlji komentar

Your email address will not be published.

Ta stran uporablja piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki. Sprejmi Preberi več

Zasebnost&piškotki