Avtomobili : Daleč

0 237

Založba: ZKP RTV Slovenija
Leto izida: 2016
Produkcija: Mirko Vuksanovič & David Šuligoj
Dolžina albuma: 44.38 min.
Zvrst: Art Rock / Pop


Novogoriški Avtomobili dostavljajo po 34. letih nepretrganega delovanja na sceno svoj skupno 10. studijski album.  Osvežena ekipa utrjuje svoje vezi od leta 2008 dalje. Res da jim gredo avtorske stvaritve počasi od rok, sta pa tako predhodnik »Pozna pomlad« (2012) in sedaj novi »Daleč« plod izjemne artistične zrelosti, po kateri slovijo Avtomobili, kot edinstveni glasniki svoje obrti. Čeravno ostaja  njihov pretekli opus voljnih zimzelenov obči programski repertoar slovenskih radijskih valov tudi danes, se njihovega izrazoslovja vseskozi drži dotik eklektičnosti. In album »Daleč« nikakor »ne gre predaleč«, pač pa ostaja »blizu« in odzvanja domačno. Avtomobili pa pri tem element glasbenega unikata znova zrelostno negujejo in nadgrajujejo, pri čemer zadržujejo prav vse prepoznavne karakteristike svoje edinstvene osebne glasbene izkaznice.

Skladbe delujejo v fomartiranju aranžmajev bolj osredotočeno ali fokusirano, glede na predhodnika, kar niti ne čudi. Krasi ga sproščena spevnost, ki se hitro priraste k srcu poslušalca, brez napetih in dramatičnih vzdušij občasno tudi mračne narave, kar je sicer opazna karakteristika bolj eksperimentalnega predhodnika Štiri leta so lep interval za neobremenjen in spontan razvoj novih idej, prav tako pa je kvintet v isti postavi, ki je posnela album »Pozna pomlad« postal v medsebojnih vezeh še zrelejši.

Bend vrača v aranžmaje rabo pihal, kar za skupino ni nikakršna novost, saj je že izvorna postava Avtomobilov vsebovala  saksofonista. Na albumu se pojavlja na moč všečna solaža akustične violine Roka Goloba in sicer v skladbi Pekel v raju. Ta skladba zavoljo specifik nalezljivega in spevnega refrena nepovratno zadiši po zimzelenih hitih skupine s prve polovice devetdesetih. V naslovni skladbi se z Markom v duetu pojavlja Severa Gjurin. Skladbo začinijo in razgibajo Bushijevi solistični okraski. Torej Rok in Severa. Preizkušena kot posebna gosta koncerta skupine v Cankarjevem domu, dne 5.10.2012, kjer je morala preskočiti iskrica prave kemije med Avtomobili in obema gostoma, kar so fantje prenesli tudi na album »Daleč«.

Album zadržuje tipski izrazni značaj Avtomobilov. Glavne sestavine ostajajo na svojem mestu. To je Markova vokalna predstava oziroma specifična barva glasu, njegova hipersenzitivna poezija in sporočilna globina ter čutna pretanjenost interpretacije. Prav ta poezija v navezi z nadeto obleko razvoja vodilnih melodij, garantira vnos atmosferičnega momenta in nenehnega koprnenja. Še več. Razpoloženja prikličejo občasno moment mistike, po čemer so Avtomobili pravzaprav v art rock in pop kulturi, edinstveni na Slovenskem. »Daleč« ni tako resen album, kot njegov predhodnik. Prav tako na njem ni »temačneje zazrtih« momentov, kot je bilo to značilno za nekatere dele albuma »Pozna pomlad«. V tem oziru zveni novi album kot celota bolj svetlo, optimistično naravnano. V prvem delu se razvija radiu hipoma prijazno, za kar vzpostavita temelje otvoritvena Stopinje v snegu (plesno zazrta, lahkotna, grabežljiva pesmica, klaviature zvočijo osemdeseta) ter takoj za njo naslovna skladba, kjer se skozi tkivo aranžiranja opazno predre Šuligojeva uvodna fraza na bas kitari in kjer ustvarjata Severa in Marko na moč všečen kontrastni vokalni duet. Tipska kulisa glasbene recepture a la Avtomobili je tako v trenutku vzpostavljena. Ta občutek krepi še intenzivneje umirjena Mladost, najdaljša skladba albuma, kjer skupina prvikrat korenito prevetri aranžmaje tudi z okusno rabo pihal. V tej skladbi se prvikrat intenzivneje zaiskri izredna senzibilna plat skupine, kot celote, v format skladbe pa se prikrade pretanjena sapica jazzovskega dialoga med instrumenti.

Skladba Na sever je Bushijev avtorski debi za Avtomobile. Premore izreden obrat vzdušij v kontrastu strukturiranja kitice in refrena. V tej skladbi godi kontrastna razporeditev zvočne slike. Šuligoj s pridom izkorišča prostor z melodičnim vozlanjem basovskih linij, kar daje organsko toplino in krepi ritmično kinetiko skladbe, Morgan se zlasti v kitici in mid-eight pasaži prelevi za hip v Stewarta Copelanda (The Police, Curved Air) in bogati osnovni ritem z jazzovskimi finesami, Mirkove klaviature kreirajo tisti napoj mistike in mogočnosti, ko kot nevidna atmosferična ovojnica povezujejo aranžmaje. V vse to je vpeta Bushijeva skorajda ezoterično zveneča kitara, ki na albumu prvikrat odzvanja bolj opazno rockovsko, navkljub temu pa je v aranžmaje vpeta tako, da zadržuje ravnovesje razporeditve elementov zgrajene zvočne slike. Marko ostaja Marko. Enkraten in neponovljiv. S svojim karizmatičnim vokalom dodaja tisto markantno edinstvenost tudi tej skladbi! Tu sem namerno razčlenil posamezne gradnike zvočne slike, da dobite uvid, na kakšni senzitivni plati komunicirajo člani skupine med seboj, saj boste mnogo podobnih vzporednic na tem albumu polagoma, to je košček za koščkom, odkrivali tudi sami.

Koprneča Vrni me nazaj nosi pravi sentiment osemdesetih, Reka za njo oplaja ta občutek in nekako evocira energijo uvodne Stopnje v snegu, v tem oziru jima stoji ob boku Če si rojen, še zlasti pa že omenjeni refren skladbe Pekel v raju (z igrivo funky vižo v kitici). Čeprav je skupina predana iskanju melodične perfekcije, rada vrinja v vodilne fraze akorde (tudi jazzovsko variacijo izpeljano iz osnovnih), ki to melodijo zapeljejo stran od pričakovanega razvoja (npr. refren skladbe Če si rojen), kar je velika prednost, s katero se Avtomobili kot za šalo oddaljujejo od potencialne rabe klišejev. To je obenem tudi garant njihove edinstvenosti. Avtomobili ostajajo torej veliki obrtniki svojega glasbenega posla!  

Za skladbo Vedel si, ni težko reči, da gre za artistični vrhunec albuma »Daleč«.  Prava drama oziroma atmosferični teater z izredno razporeditvijo gradnikov zvočne slike. V uvodu prevzema pozornost kontrast med čvrstimi »snare« udarci bobnov in mističnim dialogom fraziranja klaviatur ter kitare, bend pa polagoma in zmagovito stopnjuje dramatično vzdušje proti refrenskemu krešendu. To je skladba, s  katero bi lahko Avtomobili na moč učinkujoče sklenili album »Daleč«. Avtomobili so za to izbrali skladbo Ni več umika, kjer količina decibelov v kitarskem rifu znotraj refrena naglo poraste in se tam skladba razvija po opaznejših vzgibih rockovske retorike. Dramatično vzdušje izhodnega dela skladbe nadgrajuje erotogeni vključek solaže na saksofonu. Tudi kar se same poezije tiče, odnese skladba Ni več umika prvo mesto na albumu. Je Markova na moč iskreno podana osebno izpovedna nota, ki velikopotezno sklene album »Daleč«. Torej še ena čudovita skladba prav ob koncu albuma.

Na tem albumu bo skupina znatno lažje izbirala med skladbami, ki bi jim prinesle potencialni radijski hit, ko ga primerjamo s sicer izvrstnim predhodnikom »Pozna pomlad«. Torej je med albumoma opazna artistična razlika! »Daleč« raste (kot celota) znova počasi, a prirašča občutno hitreje, kot njegov predhodnik »Pozna pomlad«, ki je poznal tudi eksperimentalne izlete (naslovna skladba). Skladbe so kot celota bolj spevne in zvenijo kompaktneje. Vodilni kreativni nukleus skupine, ki ga zastopa seveda bratska naveza Vuksanovič, ne zna in ne zmore zatajiti. Prejeli smo nabor desetih izvrstnih skladb organsko zvočne analogne produkcijske topline. Zato se album »Daleč« od prve do zadnje skladbe obvezno posluša kot celota. Razvija se v siju velike artistične briljance prekaljenih in izkušenih mojstrov. Odzvanja lahkotno, čeprav je filigransko detajliran in stkan iz mnogih kratkih, a jedrnatih  potez, ki se znova na moč učinkovito zrcalijo znotraj edinstvene izpovedne art kulture te legendarne skupine. Njen opus bi moralo Ministrstvo za kulturo že davno zaščititi z dekretom kot slovenski kulturni spomenik. »Daleč« je nov izpovedni mejnik skupine, ki izkazuje, da Avtomobili v zreli dobi svojega ustvarjanja in ob osveženi ekipi še naprej artistično rastejo in izpovedno zorijo ter so še bolj jedrnat in glasbeno še bolj profilirani.

avtor: Aleš Podbrežnik
ocena: 9.0 / 10


Avtomobili – Reka (avdio)


Seznam skladb:
1. Stopinje v snegu
2. Daleč
3. Mladost
4. Na sever
5. Vrni me
6. Reka
7. Če si rojen
8. Vedel si
9. Pekel v raju
10. Ni več umika 

Zasedba:
Marko Vuksanovič – vokal
Mirko Vuksanovič – klaviature
Boštjan Andrejc “Bushi” – električna kitara, mandolina (skladba št. 1), banjo (skladba št. 1), spremljevalni vokal, živžganje (skladba št. 1)
David Šuligoj – bas kitara, spremljevalni vokal, žvižganje (skladba št. 1) 
David Morgan – bobni

GOSTUJOČI GLASBENIKI:
Denis Beganovich Kiki – pozavna v skladbah št. 3 in 7.
Mitja Bobič – trobenta v skladfbi št. 7
Severa Gjurin – vokal v skladbi št. 2
Rok Golob – violina v skladbi št. 9
Jan Šepetavec – tenor saksofon v skladbah 7. in 10.

Pošlji komentar

Your email address will not be published.

Ta stran uporablja piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki. Sprejmi Preberi več

Zasebnost&piškotki