Edenon: Izdih
Založba: KUD Horse Control
Datum izida: 19. 7. 2021
Produkcija: Edenon
Dolžina albuma: 32.33 min
Zvrst: Art Rock / Alternative Rock / Alternative Metal
Ocena: 9.0/10
Edenon so zasedba s štajerskega konca Slovenije, a tistega savinjskega. Celjani. »Izdih« je novi album, če pravilno štejem tretji po vrsti. Skupina funkcionira sicer od leta 1999, zato gre za ekipo izkušenih in uigranih akterjev. Vendar je začel avtorski material relativno pozno kapljati na površje. Leta 206 ke tako izšel prvenec »Strah pred nespečnostjo«, ki ga je leta 2019 nasledil album »Oko v črti«. Prejšnja dva albuma sta se našemu uredništvu izmuznila iz rok, tretjega, to je »Izdih«, pa mi je priskrbel dobri tovariš in znani glas Vala 202, tako da mu glede analize nikakor ne morem ubežati. Ko te torej iz naslovnice albuma pozdravi rentgenska slika prsnega koša.
Album »Izdih« prinaša poglabljanje zvočnega in slogovnega artizma predhodnih dveh izdelkov skupine. Deluje posebej dovršeno in dorečeno. Kot, da je skupina naposled prav z albumom »Izdih« našla in utemeljila jasno glasbeno usmeritev in recepturo, ki ji lahko v nadaljevanju kariere le še sproščeno in nepretenciozno sledi in se ji prepušča. »Izdih« je navkljub izredno kratki minutaži, ki meri malo preko pol ure igralnega časa, neverjetno izpoveden glasbeni manifest, jedrnato nabit z glasbeno informacijo. Z »Izdih« je skupina naposled na moč fascinantno definirala samoniklo art karizmo. V primeru preteklih dejanj same Edenon kariere, je ta oznaka samoniklega art značaja, postala z albumom »Izdih« definirana bolj kot kdaj koli prej.
Kvartet je na albumu »Izdih« torej artistično zasijal. Našel glasbeni format, ki ga krasi eklekticizem. »Izdih« je zmes prefinjenega zvočnega eksperimentiranja in srži za iskanjem muzikalnosti, ki dostavlja privlačnost. Tokrat od začetka do konca albuma zelo učinkovito. Z uvodom Deviacija zvezd vred, ki polaga preostali substanci albuma odlično atmosferično pisto za njegov vzlet. Točkei ponujajo izredno idejno in aranžersko razgibanost, ob tem pa tudi jasno sporočilo, da lahko nekaj takšnega ustvarijo le v taboru kvarteta Edenon.
Predvsem je gonilna sila v skupini neverjetno pronicljivi kitarist Mladen Kalinić, ki mu je dejansko vse jasno. Na albumu razkaže izjemen arzenal ne le glasbenega znanja in veščin kitarske igre, pač pa tudi izjemno pronicljivost in kreativno iznajdljivost, če ne kar iskrivost. Neverjetno je s kako filigranskimi triki zvočnega eksperimentiranja izkorišča zvočni prostor. Gre za kratke, jedrnate, prožne in relaksirane prijeme, ki so v aranžmaje dodani na pravšnjih mestih, kar je generator izredne atmosferične grabežljivosti izdelka. Predstava kitarista je zbir raznolikih zvočnih manipulacij kitarske igre, tudi zankanja in programiranja, ki daje sami glasbeni naravi skupine, bistvo unikatnosti. Prav te zavese in pregrinjala ter prepleti zvočnih struktur, dajejo albumu art pedigre, da ga je treba odkrivati malo dlje, kot velja sicer za povprečni slovenski alternativnorockovsko zasnovani glasbeni dokument.
Albumu »Izdih« mračnosti, teatralnosti, pa tudi pompozne svečanosti, ne primanjkuje. Tu je skladba Vonj. Definitivno skladba, ki je albumski vrhunec. Vrhunec artistične drznosti. S kupom nepredvidljivih deviacij skozi gro komponiranja, kar nakazuje njena nebrzdanost, neukrotljivost, neulovljivost. ‘Distorziran’, očitajoč vokal, dodani »vzkliki tolp« (dodani zborovski vzkliki), brezizhodno mračno drgetanje, kitara, ki se vede izrazito raziskujoče. Vonj se v slabih štirih minutah razvija skorajda progresivno. To skladbo zastopa nenehna aranžerska gradacija in briljantno stkana serija motivnih obratov.
Vsaka skladba albuma »Izdih« je svoja zaključena štorija. In to je garant nenehne privlačnosti albuma »Izdih«, saj postreže z razgibanostjo, ki preseneča in v poslušanju nenehno zaposluje. Edenon je mogoče prištevati v sfero alternativnega rocka in alternativnega metala, a z močno opornico v samoniklih art prijemih, ki se na trenutke pajdašijo tudi z iskanjem pop dostopnosti, kar prinaša skupini brez težav tudi možnost rotacije na glasbenih frekvencah vidnejših slovenskih radijskih postaj (Monokrom, Pridi greva spat). Skupina zna položiti tudi masivno frazo, ki nagovarja ostreje, ‘metalizirano’ (Prvi svit), a že v naslednjem trenutku postreže z baladno ezoterično prožnostjo v krhki in lebdeči Rojstvo bližine, kjer spretno izkoristi tudi klaviature. Poseben odklon je sklepna Pa kaj!, ki s svojo drugačno naravo aranžiranja, akustične zvočnosti in dodanih »Dylanesk« (orglice), briljantno »izpreže« iz artistične vsebine preostanka albuma in po dobrih pol ure, pripravi poslušalca do tega, da na svojem predvajalniku brez pomislekov znova sproži ukaz »igraj«.
Več kot očitno je, da so se Edenon, ki so že v preteklosti opozarjali, da so skupina, na katero velja biti pozoren, prav z albumom »Izdih« našli tisto, kar so iskali s preteklima dvema albumoma in kar je naloga vsake skupina, da to v sebi najde. Po poti naravne evolucije. Reč, ki se glasi sebi lastni art ekspresionizem. »Izdih« je do tega dne definitivno najbolj zrel Edenon album, skupina pa se lahko zato sproščeno nasloni v karakter artistične ekspresije novega albuma in od tu dalje povsem nepretenciozno in prosto prepusti novim idejnim izzivom. Očitno je, da tudi v spremenjeni postavi novega albuma, Edenon po novem mnogo bolje učinkujejo.
Avtor: Aleš Podbrežnik
Seznam skladb:
1. Deviacija zvezd (Intro)
2. Monokrom
3. Prvi svit
4. Rojstvo bližine
5. November
6. Pridi, greva spat
7. Vonj
8. Rojstvo tišine
9. Pa kaj!
Zasedba:
Mihael Lajlar – vokal, akustična kitara, orglice
Mladen Kalinić – električna kitara, spremljevalni vokal
Dušan Knežević – bas kitara
Mitja Ritlop – bobni, sintetizatorska ploščad, klavir, spremljevalni vokal
Sodelujoča glasbenika:
Zvezdana Novaković – vokal na skladbi št. 3
Daniel Lajnar – glas na skladbi št. 5