Grad: Best Of & Band On (2CD)
Založba: Dallas Records
Datum izida: 29. 6. 2021
Dolžina kompilacije: 140.48 min
Zvrst: Alternative Rock
Ocena: 10/10
Grad so reška zasedba, ki je ena izmed nosilk znamenitega alternativnorockovskega gibanja imenovanega reški novi val. Da. Bil je prelom sedemdesetih v osemdeseta in potem so zavladala osemdeseta in Reka je veljala za mesto, kjer so se skupine, ki so izhajale iz punk izročila ter v svoje vizionarstvo vpletale novotarije iz pop glasbe takrat vročega new wavea. Tu so vsekakor tudi vplivi nove romantike, NDW-ja, sint popa, post punka. Vse to je dalo tem skupina rojenim v osrčju kvarnerskega zaliva, to je na prepihu burje med neukročenim vzhodom in ‘urejenim’ zahodom, svojstven, recimo kar edinstven pečat, ki je zaznamoval neko, ne tako oddaljeno ero glasbe in nenazadnje, same kulture. Grad so v artističnem smislu vrste kronskega dragulja, ki jih je dala scena Reškega novega vala. Navkljub malo izdanih albumov, so Grad pomembno vplivali na generacije novih glasbenikov naše južne sosede. Zlasti zavoljo skokovitega odstrela prve ere delovanja, ki jo skleneta prvi dve izdaji, na katerih najdemo njihova najpomembnejša dela (Riječi, Amerika, Nebo, Eni, Zid, Ima li nešto, Vodi me).
Grad so torej v lanskem letu obhajali veliko obletnico svojega delovanja. Debelih 35 let. Zato so se pri založbi Dallas Records pomujali in poskrbeli za izid dvojne kompilacije. Dva CD-ja te kompilacije sta tematsko ločena. Sledita izboru skupine same. Prvi je imenovan »Best of«. Na njem so, kot govori ime samo, največji hiti skupine, ki so na Hrvaškem vsekakor postali davno tega pozlačeni zimzeleni, na drugem, pa kot pravijo fantje sami, manj znane, skrite in pozabljene skladbe, zato so ta CD naslovili kot »Band on«. No, pravoverni privrženci skupine s slednjim zagotovo ne bodo strinjali, saj je tudi na drugem CD-ju serija skladb, ki jo prav dobro pozna.
Diskografski vrtiljak legendarne skupine naveže skupaj kar 36 skladb, ki pompozno razkažejo drobovje artizma skupine. Do vseh potankosti. Ko se prebijete preko kompilacije, in verjemite – užitkov v tem ne manjka, ostane seveda le še ena stvar. Da pokupite posamezne albume.
Kaj je posebej všečno? Ne le to. Kaj je najbolj pomembo v celi zgodbi o skupini Grad? Dve kitari, ki znata ob ‘jangle’ zvočnosti, tudi intenzivneje frazirati in zgraditi prodoren oziroma masovni zvočni zid, kar daje ob slikovitem vokalu Deana Škaljca, skupini Grad povsem svojstven karakter. Na Hrvaškem so imeli glasbeniki ritem vselej v krvi. Ritmika je bila tam doli vselej eden najbolje privlačnih vizumov poslušanja njihove glasbe. Še danes je tako. In ne le to. Vselej so znali poiskati tudi pevca, ki je izžareval izjemen potentni zalet in žar, ko se je loteval prepevanja verzov. Tu sta kar dve kitari, ki nagovarjata v iztočnici alternativno, a hkrati premeteno ‘artish’ in sta v prvi vrsti zapisani gradnji pečatne atmosfere. Preprostih, kratkih, koncizno plasiranih, a vselej jedrnato pečatnih in izpovednih potez in nians. Dopolnjevanje vseh teh elementov je pri Grad mogoče z eno besedo okarakterizirati kot? Kemija.
V zgodovini delovanja skupine se je izmenjala serija glasbenikov. Predvsem na pozicijah: bas kitara, bobni, klaviature, medtem ko ostaja jedro obeh kitaristov Igorja Stevanoviča in Orjena Modrušana ter pevca Deana Škaljca permanentni kreativni nukleus. Pogonsko kolo, ki definira lik in delo skupine. Njeno glasbeno izkaznico. Četudi je bend izdal v dolgem času svojega službovanja vsega pet albumov. Novega obljublja v kratkem. Lani je to gromovito naznanil novi single »Deset«. V tem oziru je ta kompilacija toliko bolj dobrodošla, saj založba Dallas z njo posredno pripravlja odlične pred-promocijske pogoje za čvrst pristanek novega izdelka.
Kaj je posebej zanimivega na tej kompilaciji? Predvsem spremljati zorenje skupine. Skozi čas. V artističnem smislu. Levitev iz tiste zagrizene udarne mračne, rožljave, celo gotske uperjenosti, ko slišiš vplive Siouxie And the Banshees, zgodnjih Simple Minds, pa tudi prvih (beri: korporativno neskvarjenih) U2, medtem ko pripelje svobodoljubno artistično preizkušanje skupine Grad tudi do navezave s kakšnimi The Knack, pa tudi The Stranglers, pa vse tja do momentov, ki se izraziteje zazrejo k invaziji radijskih frekvenc. Tu so trenutki, ki nadvladajo v artističnem preizkušanju (integracija pihal, godal). Preletimo nekaj slikovitih artističnih manevrov. Slikovita dualnost znotraj skladbe Biti normalan, kjer se subtilni momenti briljantno križani s hiperplazijo distorziranih manevrov, v razpoloženjskih obratih z lahkoto sprožajo kurjo polt. To je le eden trenutkov, ki jih je vredno izpostaviti. Tu je Kotač, ki se iz SKA-jevske kitice razvije v porogljiv rockovski manifest znotraj grabežljivega refrena, pa America s ponotranjenim funk pridihom, pa Vjetar u meni, ker se aranžerska imenitnost že nevarno približa kakšnim Thompson Twins, itn… Oba CD-ja sta izjemno dolga in razburljiva ter v poslušanju izpolnjujoča avantura. Vsa era pa je stilsko izpovedno sledljiva. Nosi enovito artistično rast samorasle prepoznavnosti s pedigrejem ene vodilnih in najbolj prepoznavnih skupin, ki so izšle iz reškega novega vala, točneje iz njene kasnejše ere (druga polovica osemdesetih). Generalno in poslušano ‘na palec’, bi glasbeni dosje skupine Grad umestil tja nekam med Ogledala in Laufer.
Velja izpostaviti tudi izredno oblikovaje te dvojne kompilacije, ki je založena z vrhunskimi fotografijami in opremljena z besedili ter nekaterimi dodatnimi zgodovinskimi podrobnostmi, vezanimi na lik in delo skupine Grad. Za konec lahko dodam le eno: »Na novih 35 let fantje. Naj bo tudi vaš novi album kar se da bombastičen in upam, da na naslednjega ne bomo čakali več tako dolgo.«
Avtor: Aleš Podbrežnik