Datum izida: 19.04.1999
Založba: Roadrunner Records
Produkcija: Elliot Ness
Dolžina: 54:24
Zvrst: progressive rock
Ocena: 9.5/10
»Raingods With Zippos« iz leta 1999, poleg prvenca »Vigil in a Wilderness of Mirrors« (1989), sodi v sam vrh Fisheve samostojne kariere. Po sicer odličnem predhodniku »Sunsets on Empire« (1997), ki pa mu je žal prinesel finančno izgubo in razpad samostojne založbe Dick Brothers, se je Fish za kratek čas preselil k Roadrunner Records, ki je sicer najbolj znana po sodelovanju s heavymetalskimi izvajalci.
Tudi na »Raingods with Zippos«, ki je bil v aranžerskem in ambientalnem oziru precej drugačen album od predhodnika, je Fish sodeloval z zdaj že kultnim, če že ne slovitim kitaristom/pevcem/producentom Stevenom Wilsonom (Porcupine Tree). Slednji tokrat ni poskrbel za produkcijo, prav tako ni sodeloval pri skladateljskih opravilih, a je vseeno prispeval nekaj kitarskih uslug. Za klaviature je poskrbel Fishev ‘stari znanec’ Mickey Simmonds, znani priložnostni klaviaturist, ki je poleg Fisha največkrat sodeloval z drugimi progrockovskimi ikonami kot so Camel, Renaissance in Mike Oldfield ter različnimi pop rock imeni na čelu s Paulom Youngom in Artom Garfunklom. To je bil tudi prvi album na katerem se je pojavil Fishev dolgoletni basist Steve Wantsis, eden izmed redkih glasbenikov, ki mu je ostal zvest tudi po več kot desetletju.
Na »Raingods with Zippos« je prevladoval bolj eteričen in zaznavno subtilnejši ambient v primerjavi z bolj mračnjaškim in tršim predhodnikom, kjer je bilo moč zaznati tudi nekaj vplivov Wilsonovih Porcupine Tree. Tokrat je šlo za precej bolj oseben projekt s številnimi melanholičnimi in sanjavimi trenutki, kar pa še zdaleč ni pomenilo, da na njem ni bilo epsko-dramatičnih vokalnih predstav, kompleksnih aranžmajev, nenavadnih časovnih prehodov in potentnih kitarskih pasaž.
Že uvodni »Tumbledown« posrečeno napove ambientalni utrip »Raingods With Zippos«; daljšemu uvodu z nežnimi klavirskimi aranžmaji sledi prehod v dramatično sekcijo, kjer Fisha večkrat spremljajo nadvse posrečene spremljevalne vokalne harmonije, medtem ko je vse skupaj podkrepljeno s krepkimi kitarskimi frazami ter raznovrstnimi sintetizatoskimi teksturami. Refren je odličen in še dolgo ostane v zavesti. Zabavni »Mission Statement«, kjer ponovno presenetijo imenitne ženske vokalne spremljevalne harmonije, vsebuje rahle funk in blues zvočne elemente, medtem ko je Fish v svoji značilni, kameleonsko obarvani vokalni izvedbi.
»Incomplete« je otožna, godalno začinjena balada, kjer se Fishu na glavnem vokalu pridruži Elisabeth Troy Antwi. Slednja je mnogo let kasneje s spremljevalnim vokalom sodelovala tudi na Fishevem albumu »A Feast of Consequences« (2013). Neobičajni pevski duet izpade nadvse posrečeno, čeprav ne gre za novi »Don’t Give Up«. »Tilted Cross« je še ena balada, tokrat izrazito akustično usmerjena, kjer vnovič ne manjkajo prijetne ženske spremljevalne vokalne harmonije. Nekdo bi do tega trenutka pomislil, da je Fish po vstopu v svoja zrela leta postal pretirano sentimentalen, vendar temu ni tako. Sledi namreč »Faith Healer«, ena izmed redkih priredb v ‘Ribonovi’ karieri, ki originalno pripada skupini The Sensational Alex Harvey Band. Slednja izpade v progrockovski in obenem izrazito trši obliki naravnost odlično, medtem ko Fish poskrbi za eno izmed najbolj slikovitih vokalnih predstav na tem albumu. S čudovitim, nekoliko keltskim vzdušjem prepojena balada »Rites of Passage«, kjer vladajo bogati simfonični aranžmaji in kjer se Fish ponovno ovije v žalujočo podobo, je nekakšno zatišje pred končnim ‘viharjem’.
Tovrstni ‘vihar’ in obenem vrhunec albuma predstavlja skoraj petindvajsetminutna epska suita »Plague of Ghosts«, ki je bila razdeljena na šest medsebojno povezanih skladb, čeprav bi lahko bila posneta tudi v enem kosu. Z njo je škotski vokalni kameleon za kratek čas v tem obdobju celo uspel zasenčiti svoje nekdanje Marillion pajdaše. Vsak del te epske pustolovščine, ki med drugim vsebuje bližnje srečanje s ‘čokoladnimi žabami’, tvori samostojno poglavje z vrhuncem v »Raingods Dancing«, ki se ga lahko razglasi za ambientalni klimaks celotnega albuma. Tu se lahko sliši tudi pestro rabo na klaviaturah sproduciranih ritmičnih sekvenc in elektronskih vzorcev zaradi česar se same po sebi porodijo asociacije na nekatere tedanje stvaritve Fishevega pevskega vzornika Petra Gabriela.
Škotski progresivnorockovski veteran je z »Raingods With Zippos« ustvaril enega izmed najbolj bleščečih draguljev svoje samostojne kariere, zato je lahko nanj še dandanes nadvse ponosen. Album je bil povsem po okusu Fishevih tradicionalnih privržencev še iz njegovih časov z Marillion, katere je za kratek čas artistično zasenčil kar se potem dejansko ni več ponovilo. Vsi tisti, ki so se kujali nad tem, da do tedaj še ni uspel ustvariti samostojnega albuma, ki bi bil na ravni njegove preteklosti z Marillion, so tedaj dokočno utihnili in Fish se je tik pred koncem 20. stoletja dokončno preselil v ‘prvo ligo’ samostojnih progrockovskih izvajalcev.
avtor: Peter Podbrežnik
seznam skladb:
1. Tumbledown
2. Mission Statement
3. Incomplete
4. Tilted Cross
5. Faith Healer
6. Rites of Passage
7. Plague of Ghosts: (I) Old Haunts
8. Plague of Ghosts: (II) Digging Deep
9. Plague of Ghosts: (III) Chocolate Frogs
10. Plague of Ghosts: (IV) Waving at Stars
11. Plague of Ghosts: (V) Raingods Dancing
12. Plague of Ghosts: (VI) Wake-Up Call (Make it Happen)
glasbeniki:
Fish (Derek W. Dick) – vokal
Steven Wilson – kitara (skladbe 1,5,7,8,9,10,11 in 12)
Bruce Watson -kitara (1 in 2), mandolina (3)
Robin Boult – kitara (2,3,4 in 5)
Till Paulmann – kitara (2)
Phil Grieve – kitara (5)
Steve Vantsis – bas kitara (1,2,5,6,7,8,9,10,11 in 12), dvojni bas (3 in 4)
Tony Turrell – klaviature (1,5,7,8,9,10,11 in 12). klavir (2), orgle (2), harmonium (3 in 4), sintetizator (4), programiranje (7,8,9,10,11 in 12), godalni aranžmaji (5), vzorci (7,8,9,10,11 in 12)
Mickey Simmonds – klaviature (5 in 6), klavir (1), programiranje (6)
Dave Stewart – bobni (1,2,4,5,6,7,8,9,10,11 in 12)
Davey Crichton – violina (5), piščal (4), godalni aranžmaji (3,5,6,7,8,9,10,11 in 12)
Dave Haswell – tolkala
Elisabeth Antwi – vokal (3), spremljevalni vokal (1)
Nicola King – spremljevalni vokal (2,4,7,8,9,10,11 in 12)
Tony King – spremljevalni vokal (2,7,8,9,10,11 in 12)
Mo Warden – govorjeni vokal pri izhodu skladbe (12)
Mark Daghorn – programiranje (7,8,9,10,11 in 12)
Elliot Ness – godalni aranžmaji (3,5 in 6), vzorci (7,8,9,10,11 in 12)