Ob zatonu sedemdesetih, ko je ognjevitost punka pojenjala, a zapustila neizbrisen pečat v definiranju pop glasbe osemdesetih, kar je rezultiralo v razmahu new wavea, je v glasbenem podzemlju ostala na široko odprta še ena fronta. Če je bil punk nenadna erupcija, ki je visoko plamtela le ščepec let, pa vendar zamajala cel glasbeni svet, so se ga posledično navzele tudi takšne nove skupine, ki so gojile bolj naježen zvok in ki so gradile svoj slog na znatno višji tehnični izpiljenosti. Obenem je te skupine navdihoval težaški zvok Black Sabbath, Blue Oyster Cult, Led Zeppelin, Motörhead, Uriah Heep, Rainbow in Deep Purple. Sem brez težav prištejemo Judas Priest, UFO, Thin Lizzy, Wishbone Ash. Smo v letu 1980, letu mnogih prvencev skupin, ki so postavile na svetovni zemljevid novi metal imenovan kot »New Wave Of British Heavy Metal« (N.W.O.B.H.M.).
Saxon so bili v tistem času, pred ostalimi zasedbami metalskega podtalja, vseeno v rahli prednosti. V žepu so namreč že imeli svoj studijski prvenec, ki se je v času izdaje prodal v cca 12.000 izvodih, kar je bilo v tistih časih zelo vzpodbudno za skupino na samem začetku kariere. Bend je imel za seboj zelo uspešno turnejo z Motorhead, a ni bilo dovolj, da prepriča takratni menedžment. Zato jih je ta odpustil, a je nad bendom bdelo budno oko osebja založbe EMI, v personifikaciji producenta Petea Hintona. Ta jim je zagotovil sklenitev pogodbe z francosko založbo Carrere Records. Album »Saxon« izdan leta 1979 se na britanske lestvice sicer ni uvrstil, sta se pa zato skladbi Big Teaser in Backs to The Wall med najboljših 75. singlov, kar je za mladi bend nadobudno. Še posebej zato ker se je ta isti bend rokoval z glasbeno usmeritvijo, ki bo šele definirala žanr.
Očitno je bila turneja z Motorhead, ki je potekala cel mesec na tleh Velike Britanije, pri čemer so Saxon z Lemmyjevo tovarišijo mdr. zaigrali trikrat zapored v londonskem Hammersmith Odeonu, prelomna. Skupini sta se na turneji odlično sporazumeli in to zato tudi ni bila zadnja skupna turneja v zgodovini obeh skupin (a to je druga zgodba). Ta turneja je bistveno prispevala da so Saxon polagoma prevzeli mesto vodilne zasedbe v paketu zgodnjih časov buma imenovanega »New Wave Of British Heavy Metal« (N.W.O.B.H.M).
Tu je še nekaj dejavnikov, ki so se takrat odvijali in delovali v prid preboju Saxon na sceni. Leta 1980 je izšla pod okriljem založbe EMI famozna kompilacija »Metal For Muthas«, na kateri so se predstavile mdr. zasedbe Iron Maiden, Praying Mantis, Samson, Angel Witch, Sledgehammer in Nutz. Bilo je leto prvencev zasedb Iron Maiden, Tygers Of Pan Tang, Angel Witch, Def Leppard, Diamond Head ter Girlschool in bilo je leto, ko so izdali nove albume izvajalci, ki jih je svet sicer poznal, a so bili prav albumi izdani v tem letu za njih karierno prelomni. Takšni zasedbi sta bili Judas Priest z »British Steel« in Motorhead z »Ace Of Spades«. Nadalje nova turneja v prid promociji kompilacije Metal For Muthas, ki se je začela 01.02.1980 in na kateri so v vlogi glavnih nosilcev izmenjaje nastopali Motorhead, Samson In Saxon z namenom, da se v vlogah predskupin predstavijo izključno zasedbe novega britanskega heavy metal vala. Teh je bilo skupno na celotni turneji kar 22. (med njimi tudi Iron Maiden). Sredi februarja so Saxon nastopili v famozni BBC-jevi hiši in odigrali v sklopu serije »BBC Sesssions« koncert, na katerem so med petimi odigranimi skladbami že predstavili tudi povsem novi Motorcycle Man in 747 (Strangers In The Night).
»Wheels Of Steel« se je ob izidu zavihtel na peto mesto britanske lestvice najbolje prodajanih plošč. Saxon je preprosto odkatapultiral na sceni. Nenadoma. Naenkrat. Silovito. V sam vrh. Tako so Saxon nastopili tudi v oddaji »Top of the Pops«, za katero so v BBC-jevem studiu odigrali (in posneli) skladbo Wheels Of Steel. V času izida je Wheels Of Steel preprosto obveljal za enega bistvenih albumov, ki so izšli na sceni, pri definiranju in temeljenju gibanja N.W.O.B.H.M. Novi album je bil slogovno znatno bolj definiran, glede na stilsko razgibani prvenec, prav tako je bend izostril svoj izgled oprtanosti v kavbojke in usnje, odločneje je posegel tudi v simboliko na kateri je polagoma gradil svoj glasbeni kult osebnosti. Za »Wheels Of Steel« album je bend postavil na naslovnico znamenitega orla, ohranil je prepoznavni logotip. Orel je postal polagoma ne le simbol skupine, pač pa tudi definicije N.W.O.B.H.M. časov. 21.03.1980 je skupina izdala single Wheels Of Steel, ki se je prebil med 20. najbolje prodajanih singlov britanske lestvice. Temu je junija istega leta sledil 747 (Strangers In the Night), ki se je odrezal še bolje in se zavihtel na 13. mesto britanske lestvice 20. najbolje prodajanih singlov. Septembra tega leta je bend izdal še single za skladbo Suzy Hold On.
Ko je bend začel bukirati koncerte, je kmalu ugotovil, da so vsi v naprej razprodani. Saxon so prehajali na vse večja in večja prizorišča. Bilo je logično. Ujeli so pravi vlak, ko ni bil nihče večji od drugega, v smislu, da nihče ni poznal tekmovalnosti, pač pa so vsi preprosto samo ustvarjali nad orjaškim navdihom in pozitivnimi vibracijami odobravanja okolice, zlasti bukerjev, založb in nasploh A&R osebja. Naenkrat se je britanska turneja raztegnila na več mesecev.
Bend je tega leta med drugim nastopil tudi na famoznem Monsters of Rock festivalu sredi Doningtona. Vrata so se skupini odprla nenadoma na stežaj. In “Wheels Of Steel”? Zgodovinski album. Ne le za skupino samo, pač pa za sam metal. Za tisti čas bi namreč težko našli album, ki bi bolje poosebljal in zaokrožal podivjani in neukročeni duh velikega pustolovstva novo rojenega žanra, kot ga pooseblja prav album »Wheels Of Steel«. Velja za osrednji glasbeni dosežek, ki je utemeljil “N.W.O.B.H.M.” gibanje.
avtor: Aleš Podbrežnik