All Included – skandinavski free jazzovski vihar prepihal Cerkno (2016)

foto: ALEŠ PODBREŽNIK 2016
0 54

Lokacija: Cerkno / Gabrijel / Slovenija
Datum: sobota, 16.04.2016


Norveško-švedski free jazzovski kvintet All Included je, v vlogi pravšnje ogrevalne uverture, prispel v Cerkno dober mesec pred 21. izdajo famoznega Jazz Cerkno festivala. All Included »drži pokonci« močna pihalna sekcija alt saksofona, trobente in pozavne, ob podpori garaške ritem sekcije bobnov ter kontrabasa.

All Included sestavljajo vodja zasedbe in saksofonist Martin Küchen, trobentač Thomas Johansson, pozavnist Mats Alekint, kontrabasist Jon Rune Strøm in bobnar Tollef Østvang. Martin in Mats sta Šveda, ostali trije pa Norvežani. Mats in Martin sta stara znanca in sta pred All Included sodelovala v zasedbah Angels in Angels 8. Trojica Norvežanov pa se pozna zelo dobro med seboj, saj so skupaj sodelovali že v zasedbi Friends & Neighbors. Strøm in Østvang sodelujeta skupaj tudi v triu Universal Indians, medtem ko igra Johansson poleg All Included tudi v zasedbi Cortex. V skupini torej ni »skrivalnic«, kvintet je v izvedbenem smislu torej “superiorno naoljen”. V Cerkno je prišel predstavit svoj drugi studijski album, aktualni »Satan in Plain Clothes«. Prvega z naslovom »Reincarnation of a Free Bird« je skupina izdala pred tremi leti, takrat pa ga je predstavila tudi v ljubljanski Menzi pri Koritu na Metelkovi, v taisti Menzi pa je nastopila še enkrat v septembru 2014. Bend je na nastopu v Cerknem po pričakovanju izvajal po večini točke iz albuma »Satan in Plain Clothes«.

Ker je skandinavski pristop do jazz glasbe od nekdaj veljal za »čudaškega« in zato v svoji neobičajnosti ter posebnostih, deloval od vselej za dodatno privlačnega, se tudi All Included niso odlepili niti za ped od tega dejstva. V uri in pol (z obveznim dodatkom vred) so postregli z »usekano« izvedbeno vsebino, v kateri so zlasti v uvodnih dveh točkah osupnili z večkratno kaotičnostjo s katero so svojo zgodbo odpeljali do roba kaotičnosti v eksperimentu, pa se na »konici ostrega rezila« mojstrsko ujeli, kot najbolj spretni cirkuški vrvohodci ter glasbeno zgodbo znova pripeljali nazaj v vode mirnega fraziranja. Šele tretja skladba je pravzaprav dostavila podrobni uvid v izredno večplastno formatiranost kvinteta v smislu učinkovitega preklapljanja med vzdušji. I’v Been Lied To, je pomenljivo odprla pihalna sekcija s takšno lagodno mehkobo, ki je komaj spravljala zvočno slišnost z vseh treh instrumentov. Pihanje v cevi instrumentov je pravzaprav preglasilo tone, ki so prihajali posledično iz instrumentov, kar je ob podpori loka na kontrabasu, ki je krepil težo niižavij izbranih tonalitet, poglabljalo občutek, da nekdo skesano priznava, da je lagal. Ko se je skladba razvijala in so instrumenti spontano kreirali prepletene valove lagodnega in vznesenega improvizacijskega pljuskanja, je  takšna narava vzpostavljenega vzdušja lahko posledično izvabljala hipnotična stanja odmaknjenosti zavesti. Ob veličastnem prepletu vseh gradnikov, odličnega delavnega temperamenta, ki ga povezujejo močne kemične vezi funkcioniranja kvinteta.

Enakovredno odpiranje prostora vsem solerjem, večkrat v dialogih po dva instrumenta, ki sta kreirala v izbranih melodijah občutje medsebojnega »prepira«, a je to kaj kmalu zatem našlo izjemno muzikalično složnost skozi ubrane fraze. Skozi princip zaznavanja, princip nepričakovanega razvoja dogodkov ter spontane šegavosti. Obenem je glavni povezovalec koncertne predstave, izjemno karizmatični in simpatični saksofonist Martin Küchen »kupoval« občinstvo s svojim lucidno črnim humorjem, ko je predstavljal posamezne točke. All Included so hipoma našli pot v srca občinstva, ki je prizorišče Bara Gabrijel znova zelo lepo zapolnilo.

Bend je s peresno lahkoto in čutno modrostjo preklapljal med pospešenimi deli in se za njimi vsakokrat mojstrsko ujel v sofisticirano umirjenih. Ko je pihalna sekcija složno, to je v troje, jemala zrak s polnimi pljuči in iztiskala iz instrumentov svoj ubrani maksimum harmoniziranih fraz, je v motivih nemalokrat vzbudila asociacijo o kompatibilnosti s parti, ki jih je skladal Frank Zappa v obdobju albumov Waka Jawaka, Hot Rats ali The Grand Wazoo. Skrajno ubrisano, prefrigano svojsko in skratka, v siju skandinavskega eksperimentalno jazzovskega čudaštva.

Ura in pol se je obrnila, kot bi mignil. Naenkrat. Publika ni izpustila skupine iz rok, dokler se ta ni vrnila nazaj na oder da poteši glasbene uživače z obveznim dodatkom. Glasba je tako široka in izvedbeno bogata, v fokusu fuzije svobodoljubno neokalupljena, da ji izzivalno avantgardnih nastavkov niti za hip ne primanjkuje. Zato je ura in pol povsem zadoščala, saj so se asociacijski korteksi možganskega procesiranja ob koncu, od vsega prebitka jazzovsko eksperimentalne improvizacije, že pošteno šibili. Kot povedano. All Included. Vse dobiš. Na enem mestu. V enem kosu. Ob glasbeno prefriganem čudaštvu, še obilno mero nalezljivega humorja tega izjemno simpatičnega kvinteta za katerega upajmo da se kmalu znova vrne v naše loge in nam dostavi novo mero glasbenih sladostrastij svoje zgodbe skandinavskih jazzovskih vibracij »iz pekla«.

avtor: Aleš Podbrežnik
fotografije: Aleš Podbrežnik

Setlista:

  1. Three Courses
  2. Despair is in the Air
  3. I’ve Been Lied To
  4. Tune For Martin
  5. The Gap
  6. War in a Child
  7. Satan in Plain Clothes
    —dodatek—
  8. The Indespensable Warlords

Pošlji komentar

Your email address will not be published.

Ta stran uporablja piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate s piškotki. Sprejmi Preberi več

Zasebnost&piškotki